hush hush

15 maj 2010

Jag hatar att läsa ut böcker. När jag började läsa Hush, Hush tänkte jag på hur länge sen det var sen jag läste en riktigt bra bok. En som jag inte kunde lägga ner och som jag tänkte på när jag inte läste. Nu kommer jag ihåg varför jag inte läser bra böcker. Det gör ont när de tar slut. Det är som att säga hejdå till någon jag älskar som jag aldrig kan träffa igen. För att läsa om boken är aldrig detsamma. Jag har en chans att läsa en bok för första gången. Sen måste jag säga hejdå.

Hush, Hush var bra. Boken i sig var inte så jättebra; den var inte så bra skriven. Men historien, karaktärerna och stämningen överskuggade det sämre. Och jag älskar den. Jag förstår den inte riktigt, Den kändes inte riktigt hel. Men det fanns ställen i boken - ibland hela sidor, ibland några ord, ibland ett stycke - som var magiska. Och jag älskar Patch. No surprise there.

Och även om jag hata när folk säger att den boken är så lik den boken, där har de härmat den boken, det där är en rip-off av det där, osv. så gav Hush, Hush lite sådana vibbar. Jag tror inte på att någon kan härma en bok. I sånt fall är det ingen som skrivit en egen bok. Alla böcker tar inspiration och influenser av andra. Utom möjligen själbiografier, men de blir säkert också färgade av andra böcker.

Speciellt tycker jag inte om när folk säger att nya böcker är en rip-off av Harry Potter eller Twilight. Som om de var de första fantasyböckerna? Det är ett begränsat område. Någonstans måste de likna varandra. Men jag vet att många tycker Hush, Hush är jättelik Twilight. Och jag kan förstå varför, p.g.a. två stora saker; Killen bredvid Nora i biologin är mystisk och hon googlar när hon tror han är övernaturlig. Plus en del småsaker, som att han har några mind-trick, en grej på slutet och hur han beskrivs. Biologin tror jag bara är en tråkig slumb. Och googla, vem gör inte det? Haha. Om jag mötte en vampyr (eller ängel, som i den här boken) skulle jag googla direkt. Duh. Det viktiga är att stämningen i Hush, Hush är helt annorlunda mot Twilight. Och Patch är så långt ifrån Edward man kan komma. Jag tror jag föredrar Patch, just nu. Sigh.

Boken gick så snabbt att läsa. :( Och alla böcker jag så gärna vill läsa finns inte i Sverige, eller på biblioteken. Så jag nöjer mig med Eclipse och How To Kill A Mockingbird.


Det här är ett av mina favorit ögonblick. Jag vet inte varför.


“Are we safe?” I asked.
Patch slanted a look sideways. “Angel.”
“Just asking.”

Jag undrar varför den heter Hush, Hush?

Och det kommer en uppföljare. Thank God.



Death Cab For Cutie - My Mirror Speaks

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar