true love is the best thing in the world, except for cough drops

20 januari 2011

Jag har kommit av mig lite med bloggandet. Jag läser massa bloggar som visar så vackra bilder och roliga inlägg och välskrivna texter och jag får prestationsångest.

Nåväl. Jag har tre saker.

1. The Princess Bride
The Princess Bride är en bok skriven av William Goldman, som handlar om prinsessan Buttercup (älskar namnet) som blir bortförd av tre "skurkar" och det som händer efter, ungefär. Den innehåller prinsar, tortyr, kungar, vita hästar, jättar, eldträsk, jätteråttor, fäktare, prinsessträning, mirakelmän, hjältar, äkta kärlek och stormningar av slott. Jag ska tillägga att den inte är helt seriös (därav namnet Buttercup - eller ännu bättre: Prins Humperdinck). Den är lite av en parodi på sagor och den är sjukt rolig.

Men något som är nästan roligare är förorden. William Goldman ska enligt sig själv egentligen skriva en sammadragning av S. Morgensterns saga The Princess Bride. Och han har hittat på en hel massa bakgrund, anledningar att skriva en sammandragning av boken och omständigheter runt det (inluderat stämningar och Stephen King). Det är svårt att förklara. Men jag var tvungen att googla för att verkligen förstå att det är William Goldman som skrev boken, och inte S. Morgenstern.

Boken är fantastisk. Gillar man ironiska böcker, roliga, glada böcker är den oerhört underhållande. Karaktärerna är fantastiska - jätten Fezzik, fäktaren Inigo Montoya ("My name is Inigo Montoya, you killed my father, prepare to die!" ), hjälten Wesley, skurken Humperdinck.

Jag ska kolla på filmen också. Den är lite mer känd och förhoppningsvis lika rolig.


Christmas Present 1


2. Igår körde jag rikstvåan, halkbana. Vilket betyder att det är fritt fram att ta körkort. Det var allt jag hade att säga om det.

3. Jag kommer inte på något tredje... Det enda jag kommer att tänka på är att Chris Colfer vann en Golden Globe. Han är underbar. Det är Andrew Garfield också.

The. end.
x

1 kommentar :

  1. Den där boken låter som en bok helt i min smak. Tack för tipset! :D

    SvaraRadera