wholock gathering

26 februari 2012

Igår åkte jag till New York igen (måste passa på!) Det var en bra turistdag måste jag säga - en bra dag generellt. Det första jag gjorde när jag kom dit var att gå till New York Public Library. Det roliga/tråkiga var att jag aldrig hittade själva biblioteket. Jag hade inte så jättemycket tid så jag kollade mest på utställningen de hade. Den visade flera gamla böcker och förstahandsutgåvor och brev. När jag gick för att leta efter bilioteket hittade jag bara en massa läsrum och sen var jag tvungen att gå. Men det gör inget - en anledning att gå tillbaka!







Själva målet med dagen var att gå på en STOR Doctor Who/Sherlock gathering. Jag kände ärligt talat inte så jättemyclet för att gå på den, men jag var ju tvungen så jag kunde blogga om det. Och jag är glad att jag gick, för det var roligt.

Men först måste jag nämna att jag hittade en bokaffär som sålde andrahand böcker för 1 dollar (samt en massa anime och japanska - tror jag - filmer och böcker). Mest för att jag ska komma ihåg att gå tillbaka för jag hann inte kolla så noga. (Mellan 5th och 6th Ave, omkring 47th St)

Och på vägen till mötet fick jag också se Central Park! Det jag gillade bäst var kontrasten: träd och gröna kullar med skyskrapor i bakgrunden. Det var lite overkligt.




Och så själva mötet. Det var över 60 stycker där, många utklädda till olika karaktärer ur Doctor Who och Sherlock (jag såg med säkerhet 10e doktorn, 11e doktorn, Martha Jones, Amy Pond, Rory Williams, John Watson och flera med en krona på huvudet). Folk hade med sig flyers, stickers och plakat med olika meddelanden, som "I Believe in Sherlock", "Bad Wolf" och "Vote Saxon". Och en tjej hade med sig en fiol och spelade Sherlockintrot för oss. Det var rätt fantastiskt.



Face of Boe-tie

Vi tog en gruppbild och introducerade oss och det var fruktansvärt kallt. Det blåste och det kom till och med lite snö. Till slut delade vi upp oss i grupper och jag hängde på gruppen som skulle till Grand Central Station. Där var det tänkt att vi skulle, jag vet inte, sprida budskapet om att Morirty Is Real osv. Men eftersom det är olagligt att klistra upp grejer vågade vi inte göra det fullt ut. Vi gick dock till Apple affären och spred vår sak.


"We Believe In Sherlock Holmes"

Vi hittade en badanka med en fez!








Till slut mötte vi upp hela gruppen vid Madison Square Garden men jag stannade inte utan åkte vidare för att möte upp några au pairer vid Guggenheim Musem.

På lördagskvällar har de valfritt inträde, så man slipper betala 18 dollar. Och det var ju tur. För det var frukansvärt tråkigt. Det fanns tavlor som jag tyckte var lite intressant - av van Gogh, Cezanne, Picasso m.fl. - men 90 procent av muséet var utställning av bilvrak (John Chamberlains). Det kändes inte som konst för mig. Byggnaden var ganska rolig, en stor spiral, men annars var det rätt värdelöst.


Och när vi var klara där skyndade jag till tåget och åkte hem. Jag var helt slut. Men det var en bra dag.

Idag har jag ett LCC-möte som jag inte ser framemot så mycket. Vi får se hur det går.

2 kommentarer :

  1. OMG "VOTE SAXON"
    That is so AWESOME omg.
    So awesome that you've been to New York now! It's on my bucket list!

    SvaraRadera
  2. This whole thing is brilliant! Your Face of Bo-tie!? I love it! What a fun gathering. Wish I could've met you while you were in the United States. Next time, please?

    SvaraRadera