new york: take 2

3 februari 2012

I söndags var jag återigen i New York. Det känns helt sjukt att jag bor en 35 minuter lång tågresa ifrån New York.


I New York mötte jag några andra au pairer som var på skolan samtidigt som jag (från länderna Tyskland och Sydkorea). Vi började utforska på Times Square igen och vi besökte Toys "R" Us, som har ett pariserhjul i affären, Disney Store (som jag älskade och hatade - det är svårt att acceptera att mitt älskade Disney skapar dessa rosa/blå ideal) och M&M affären.


Sen hittade vi till 5th Avenue och följden den upp till Central Park. Mina au pair vänner var mycket mer intresserade av kläder och shoppning än jag och efter en affär var jag urless på det. Hollister på 5th Avenue var det värsta jag varit med om. De hade modeller stående nästan nakna i affären. Som tur var, var det både killar och tjejer. I underkläder. Som bara stod där. (Vad är deras jobbeskrivning? "Du kommer stå i 4 timmar iklädd outfit vald av Hollister - normalt linne och underkläder/badkläder. Killar måste ha minst 6-pack, tjejer smala smala ben. Le och gå med på att ta bilder med kunder.) Hollister i Sverige är liksom påträngande, men i USA är det ännu värre.


Vi gick snabbt in på the 24 timmar om dygnet öppna Apple Store och jag gick och kollade på lite böcker vid Central Park och sen vände vi tillbaka till Times Square för att möta E från Finland och en S från Tysland.


Jag gillade det bättre med Darren Criss ansikte.

S ledde oss söderut och efter ett snabbt stopp för lunch - pizza - kom vi fram till Highline och jag blev överlycklig. Det är en gammal, upphöjd tågbana som gjorts om till en park som sträcker sig 1 mile genom Manhattan. Trots att gräset var brunt och dött var det väldigt vackert och en av de bästa delarna av New York so far.

Den ser inte mycket ut för världen men den var väldigt god.






Från Highline gick vi längs Bleeker Street som jag gillade väldigt mycket. Mest för att den tog oss förbi Sockerbit - en svensk godisaffär (de hade lösgodis, nyponsoppa, vaniljsocker, pärlsocker, Aladdin m.m.) - och Magnolia Bakery. Också för att det var en trevlig väg utan alla miljoner reklamskärmar. Vårt mål var Soho och vi hann gå några blocks in innan vi gick in på ett café som ville verka franskt men inte hade särskilt mycket fransk mat, där vi värmde oss. Och pratade. I från Sydkorea skrev mitt namn med koreanska tecken. Coolt!



Sen tog vi tunnelbanan uptown (? Jag är inte helt hemma i Manhattan lingo) och jag gick av vid Penn Station och åkte hem. Till New Jersey.


Eftersom jag antagligen inte kommer hinna blogga imorgon måste jag dela med av det här: jag har mitt New Jersey körkort nu! Det är lätt det ID-kort jag har med fulast bild. Körkortstestet var det 4e provet jag har gjort de senaste 7 dagarna. Det är nästan mer än när jag gick i skolan. Men resultatet är i alla fall att jag äntligen är inskriven på ett college nu och ska läsa General Psychology (min engagemang i val av kurser minskade i takt med antalet prov jag var tvungen att ta). Det blir säkert roligt.

2 kommentarer :

  1. Vilken mysig park! Usch, jag som trodde att det inte kunde bli värre än Hollister i Sverige. Låter ju helt sjukt.

    Grattis till körkortet ;D

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag ännu mer sugen på att åka till New York. Tur vi har som får dig som guide.

    SvaraRadera