film och semlor och new york

24 februari 2012

Okej. Fortsättningpå helgen. Eller mer om helgen.

I lördags träffade jag en kompis - jag träffade henne när jag tog mitt placement test för att börja skolan. Vi åt pizza och pratade om hur onyttig maten är och hur det finns en miljon restauranger i varenda liten ort och sånt. Sen såg vi The Secret World of Arrietty. Det var första gången jag var på bio i USA. Det var inte så speciellt, förutom att det var billigt. The Secret World of Arrietty var underbar. Musiken var så vacker. Och animationerna såklart. Jag måste se resten av studio Ghiblis filmer.
Och så var Amy Poehler en av rösterna i den amerikanska versionen.


Söndagen i New York började med att tog tunnelbanan till Bleeker Street för att jag ville besöka Sockerbit. Men det var stängt! Rätt värdelöst att åka till New York tidigt eftersom knappt några affärer öppnade innan klockan 11. Jag gick istället mot Housing Works Bookstore Cafe och tänkte att det kanske var öppet eftersom det var ett cafe.. Och det var öppet.

Det stället var som himmelriket för mig. Det var en jättestor second hand bookaffär, med ett litet café. Alla böcker som fanns! I alla genrer! Jag hade nog kunnat spendera hela dagen där, men jag hade bara några minuter... Jag köpte de första Sherlock Holmes böckerna (FÖRRESTEN jag har fått min värdfamilj att börja kolla på Sherlock. Jag är lyrisk.) och skyndade downtown. För jag ville hinna till Fika, ett svenskt (inspirerat?) cafe på Manhattan, innan jag var tvungen att åka till mötet. Och anledningen var såklart att jag ville ha en semla.

Men jag kom dit och de hade inga semlor och det kändes konstigt att sitta och äta en semla helt själv ändå så jag tog bara kaffe. Jag trodde jag skulle vara okej med det. Nejdå. I tisdags postade ALLA som sina dumma semlor på facebook så jag var tvungen att äta en. Så jag bakade en kardemummabullar som inte ville jäsa eftersom jag inte vet hur man använder torrjäst. Men de smakade semla andå. Slutet gott allting gott.


Efter nerdfighters-mötet mötte jag två au pairer på Times Square och vi gick till Macy's och åt Ben & Jerry's glass och sen ner till the Flatiron building som tydligen är känd. Sen var jag så fruktansvärt trött att jag bestämde mig för att åka hem.







Måste bara berätta att i tisdags tankade jag också för första gången. Det var rätt hemskt. Personen som var framför mig gick ut och tankade och då trodde jag att jag kunde göra det så när killen som jobbade på macken kom fram till bilen var jag bara förvirrad och försökte förmedla att jag inte visste vad jag skulle göra. Ah det var pinsamt. Men jag lyckade få bensin i bilen och kunde åka därifrån.

Det här var ett härligt rörigt. Jag ska avsluta nu.

1 kommentar :

  1. Kul att läsa men din svenska har redan försämrats...Förresten semlan var ju jättefin.

    SvaraRadera