cut out all the ropes and let me fall

4 december 2010

1. Som vanligt har jag jättemycket skolarbete att göra på helgen... Mest för att jag inte orkar göra något på vardagarna. Det gick inte alls bra idag. Först tränade jag imorse för första gången på flera veckor. Efteråt var jag så trött att jag inte ens orkade tänka, så jag fattade ingenting av matten. Sen var jag tvungen att äta, hämta min mobil på Elgiganten, äta, m.m.
Det fungerade liksom inte.
Förresten är det konstigt att jag ogillar mörkret så mycket på vardagarna men tycker det är så vackert andra dagar.


2. Imorse läste jag ut Extremely Loud & Incredibly Close. Den var jättebra. Förvånansvärt rolig också. Den handlar enkelt om Oscar som hittar en nyckel i sin pappas garderob. Han bestämmer sig för att leta efter låset till nyckeln.
Det jag gillade mindre med boken var att vartannat kapitel var del av en annan historia - som i och för sig hade med Oscar att göra. Men dem kapitlen var inte lika bra som Oscars kapitel.

Det jag gillade bäst med boken var:
1. Bilderna och färgerna
2. Oscar
3. Vackra citat i överflöd
Till exempel:
"In bed that night I invented a special drain that would be underneath every pillow in New York, and would connect to the reservoir. Whenever people cried themselves to sleep, the tears would all go to the same place, and in the morning the weatherman could report if the water level of the Reservoir of Tears had gone up or down, and you could know if New York is in heavy boots. And when something really terrible happened — like a nuclear bomb, or at least a biological weapons attack — an extremely loud siren would go off, telling everyone to get to Central Park to put sandbags around the reservoir.”
"Sometimes I can hear my bones straining under the weight of all the lives I'm not living"

Oscar har så fantastiska uttryck. Han är smart och han tänker så mycket, fast han bara är nio år. Och det är det som gör att jag älskar boken.
Jag tror jag ska läsa Jonathan Safran Foers andra bok, Everything is Illuminated. Visst är titeln vacker? Titeln var anledningen till att jag läste Extremely Loud & Incredibly Close.


3. Jag har också tittat på julkalendern. Den är ganska meh. Skådespelarna är inte alls bra. Och som de flesta andra kalendrar är karaktärerna överdrivna och konstiga. Jag hoppas den blir juligare snart.


Jag vill att min kamera ska fungera. Jag önskar jag orkade måla. Jag är trött. x

2 kommentarer :

  1. 1. Inläggets titel har jag lyssnat på många gånger. Ska vi börja med samma koncept i Bokhyllan? Neh. We're not mockingjays.

    2. Åh nej, du har fått mig till att sukta efter ännu en bok. Styggt gjort.

    3. Jag har faktiskt tittat på alla avsnitt av julkalendern hittills i år, men väntar väl mer eller mindre på den dagen då jag säger "det där var droppen!". Regissörernas fantasi sinar verkligen, och karaktärerna får bara mindre och mindre IQ för varje år. Förr ("förr" kan man tolka som man vill) hade de riktiga problem, huset skulle rivas, färjan skulle inte komma hem till jul eller de skulle hamna i sopbilen. I år äter en MINIGRIS upp POTATISEN. Kom igen! Men det är väl så med allt. Det tuffa blir tuffare och det barnsliga blir barnsligare. Okej, visserligen, men allt har väl en gräns?

    Happy X-mas, ( med eller utan julkalender )

    Lyra

    SvaraRadera
  2. Jag önskar också att du orkade måla

    SvaraRadera