november

28 oktober 2011

På tisdag är det november, vilket betyder att det är dags för NaNoWriMo!



Förra året var det första jag skrev - och jag vann! (Vilket betyder att man klarade av att skriva 50 000 ord på en månad.) Jag blev till och med klar några dagar innan. Men jag ska inte direkt komma och säga att jag skrivit en bok, för så fort jag var klar stängde jag ner dokumentet och har sen dess inte öppnat det. Jag skojar inte. Jag har inte ens kollat på det sen förra november.

Jag har anledningar. Direkt efter november var jag så trött på det och jag fick sån ångest av att tänka på NaNoWriMo att jag gav mig själv lite frist från det - ett tag att smälta det, få perspektiv, och så vidare. Sen när man tycker att jag borde ha kommit över stressen kopplat till det, struntade jag fortfarande i att öppna den (och avsluta den - that's right - den är inte ens färdigskriven!) och då var det mest för att det var tråkigt, för att jag hade annat att göra, för att jag var lat eller för att jag glömt bort den. Och nu vågar jag inte öppna den. För jag är säker på att den är jättedålig. Jag är rädd för att läsa skiten jag har skrivit. And that's the truth.

Jag har inte ens läst igenom den. Jag vet inte vad det är för fel på mig.

Nu får jag det att låta som att NaNoWriMo är jättedåligt, men jag tyckte om det jättemycket. Jag jobbar bäst under disciplin och det är bara en månad om man tycker det är jobbigt. Och jag skrev! Jag skrev faktiskt! Även när jag inte visste vad jag skulle skriva, tvingade jag mig själv att fortsätta. Det var rätt fantastiskt.

Så jag ska göra det även i år. Och jag ska vinna även i år. Jag är fortfarande inte säker på vad jag ska skriva, men jag har en idé, en idé som dessutom ganska lätt kan utvecklas åt ett eller annat håll. Så jag får se. Men ångest.

Jag vet att ganska många författare stöttar NaNoWriMo, men om ni vill läsa någon som inte gillar det och varför, läs det här inlägget på Maggie Stiefvaters blogg. Jag håller med litegranna. Men jag är en sån där människa som inte tycker att någonting jag skriver är bra, så jag kan likagärna skriva jättemycket dåligt på kort tid, som lite och under lång tid. (En sån där människa - se: med dåligt självförtroende, för bra självinsikt, etc.)


Ska ni vara med och skriva? I sånt fall får ni dela med er av ert användarnamn så jag kan stalka era framsteg i smyg. Jag heter Minutes om ni vill stalka mig.
(Och jag vet inte om jag ska gå på kick-offen, Jag vill, men jag är rädd för andra människor. What to do, what to do...)

Så det var det. Nu ska jag sysselsätta mig med att komma på namn. Det är det roligaste med att skriva.
(Jag önskar att jag var lika motiverad att hitta ett jobb som jag är på att skriva en bok på en månad.)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar