this is a love letter

11 augusti 2010

Jag håller på att läsa om The Hunger Games. Eller lyssna om. Det är lite irriterande att lyssna på en bok, eftersom jag hela tiden börjar tänka på annat, fantiserar vad någon skulle säga eller vad någon tänker när det händer något i boken, medan uppläsaren fortsätter prata vilket gör att jag måste spola tillbaka. Men det är ett sätt att läsa medan jag tränar.

Anyways. Den boken är så bra. Min favoritbok. Jag älskar Peeta och jag älskar Katniss. Katniss är nog den "berättaren" jag gillar bäst. Hon är så enkel och ärlig och okonstlad. Hela boken är sådan. Jag hatar att läsa en bok där de hela tiden glömmer detaljer, som att du faktiskt hade med dig en ryggsäck - vad hände med den? (det händer hela tiden i tv-serier. irriterar
mig fruktansvärt mycket.) Eller när de är opraktiska. Den där killen har en sak du behöver för att överleva. VARFÖR tar du den inte? Bara för att du är moralisk (är det ett ord?) eller trött. Du kommer ångra dig senare. Sådant händer aldrig i den boken, för Katniss är smart och verklig.
Peeta är naturligtvis min största bok-crush. Han är också den enda jag tänka mig verkligen existerar. Skulle kunna existera, that is.

Även fast jag läst boken flera gånger är den lika spännande. Inför varje ställe jag vet att något hemskt/spännande/roligt ska hända hoppar jag nästan runt (eller skrattar högt. det blir pinsamt efter ett tag). Det kan vara för att jag lyssnar på den? Eller för att det är en fantastisk bok? Jag vet inte.

När jag är klar ska jag läsa Catching Fire igen (den är ännu bättre, eftersom Peeta är med mer). Sedan, den 24 augusti kommer sista boken ut, Mockingjay (den heter Revolt på svenska. jag antar att det är det den handlar om). Jag kommer inte våga läsa den. Tänk om den slutar lika hemskt som de andra två? Det
är den sista. Jag hoppas att ingen dör eller att alla dör så jag slipper allt. Jag tror det är större chans att alla dör.

Medan omslagen är snyggare på den amerikanska versionen, har den brittiska bilder på dem. Man kunde välja om man ville ha Katniss eller Peeta på framsidan. (googla Peeta Mellark. hilarious.) De svenska är hemska. Jag valde Katniss och jag vet inte varför. Peeta är coolare. Plus att hans namn är ett slags bröd - och jag älskar bröd (MFEO).


Off-topic
Jag har kollat på Lost litegranna, igen. Det går långsamt. Jag klara inte av Ana Lucia. Jag vill att hon ska dö. Medan de andra är irriterande ibland (Jack!) har de i alla fall försonande drag.
Plus att världens mest random sak att studera dök upp. Medeltida rysk litteratur. Whaaaa? Amazing.

1 kommentar :

  1. Be careful what you wish for! Inte för att skryta men själv är man på säsong 5.

    SvaraRadera