slow it all down

10 augusti 2010

Förra veckan var jag borta med min familj i en stuga ute i ingenstans där jag inte gjorde så mycket mer än rida, bada och läsa. Jag tänkte lägga upp några bilder, men då måste jag sätta mig vid datorn och då börjar jag alltid läsa bloggar, rensa mejl, kolla länkar och annat som tar en massa tid och gör mig helt snurrig till slut. Jag ska göra det någon gång. Men första tänkte jag skriva om de böckerna jag läst den senaste veckan.


De Odödliga
Det är en serie på fyra böcker som utspelar sig i ett magiskt land med trollkarlar, riddare, prinsar, enhörningar, drakar och sånt där. Jag läste de två första böcker för minst fem år sedan och ÄLSKADE dem. Då hade inte de två sista böckerna kommit på svenska (eller engelska?). Sen för några veckor sedan såg jag dem på biblioteket och tänkte why not? De går snabbt att läsa. Jag tror de är riktade för 10-15 eller något sånt.
De var bra. Inte så bra som jag kom ihåg, men det är inte så konstigt. Förutom den sista i serien som var awesome. Bara att tänka på den får mig att le. Alla böckerna är bra skrivna och jag gillar protagonisten är hon är lite torr. På ett bra sätt.

Det roligaste är att personen som läste sista boken i serien, I Gudarnas Rike, innan mig är min själsfrände. Helt allvarligt. Jag vill träffa henne (jag antar att det är en hon). För ibland när jag läser märker jag ut sidor som jag kan gå tillbaka till. Sidor med vackra meningar, viktig handling eller allmänt bra. Och alla sidor jag tänkte märka ut hade någon märkt ut innan. Efter två vikta hörn kunde det inte längre vara en slump. Vilket gjorde att jag kunde se vilka sidor som skulle vara awesome och se hur långt kvar det var. Älskar den människan alltså. (de märkta sidorna hade såklart ett tema, och jag älskar romans så det är inte svårt att gissa vad. skönt att veta att jag inte är ensam.)


The Vinter's Luck var den andra fantastiska boken jag läste. Den handlade om vin, Frankrike och en man som förälskar sig i en ängel. Den var seg i början, svår att förstå (allt snack om vingårdar!) och svår att vänja sig vid. Men sista tredjedelen och slutet var helt underbart. Jag vill träffa en ängel. Det var en riktig ängel (i know! en riktig! haha) med vingar och allt som blivit utslängd från himmelen för att han var kompis med Lucifer. Den slutade så sorgligt. Allt snack om himmelen, Gud, Helvetet och allt sånt var så intressant. Ängelns, Xas, teorier om Gud och skapelsen och allt. Amazing. Bland det bästa som stod i boken var att allt som bränns, alla original, kommer till himlen. Medan allt som kopieras, någonsin, kommer till helvetet.


The Virgin Suicides
Den var intressant, men lite halvtråkig. Jag önskar man fått veta mer om tjejerna (the virgins?). Jag såg filmen också. Den är en exakt kopia av boken. Nästan varje replik är med och det funkar. Riktigt bra.

Nu läser jag Wastelands. En bok med noveller av olika kända Science Fiction författare om världen undergång och vad som händer efteråt. Vissa är bra, andra är mindre bra. En historia (The People of Sand and Slag av Paolo Bacigalupi) var verkligen annorlunda. Framtidens människor lever på sand och sten. Seriöst. En mening var, "We ate sand for dinner." Mm. Gott.


Lite långt inlägg. Lo siento. Böcker är något jag kan skriva om.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar