två stycken korta recensioner

13 september 2011

Walden av Henry David Thoreau
Walden var som en dagboks/biografiliknande bok om Thoreaus liv ute i skogen. Han byggde en stuga vid Walden Pond och levde där, i stort sett avskärmad från civilisationen, i två år. Han tillbringade dagarna med att fiska, odla, jaga, samla, läsa, vandra, filosofera och resultatet delar han med sig av i boken.

Boken var rätt jobbig att läsa. Han hade en del intressant tankegångar, men så kunde han förlora sig i något oväsentligt i flera sidor - som hur djup Walden Pond var och hur man kunde mäta djupet på bästa sätt och hur den var en matafor för själen osv. Däremot kunde han beskriva saker på ett otroligt levande sätt. Han uppskattade naturen så mycket och det märktes - det var som att jag faktiskt var där den där höstdagen när fåglarna hoppas runt utanför fönstret, eller när isen smälter och allt vaknar till liv efter vintern.
Jag tycker också hans tankar om civilisationen och jobb är rätt intressant och emellanåt håller jag med honom - om vi bara lever enkelt, med bara det allra mest nödvändiga, behöver vi inte spendera halva livet på att jobba och tjäna pengar.
Jag tror att det är en bok man kan läsa hur mångra gånger som helst och hela tiden hitta nya guldkorn. Men den var som sagt så trög att läsa att det lär dröja innan jag gör det igen.

Brave New World av Aldous Huxley
Brave New World är en dystopi som utspelar sig ungefär 500 år i framtiden och skrevs 1931. Världen i framtiden är en där alla är lyckliga och nöjda med vad de har, alla är skräddarsydda för sitt liv och manipulerad att tycka som de gör. I de första kapitlena får man följa en grupp unga arbetare som får en genomgång hur vi människor blir till - provrösbefruktning m.m - och hur samhället blir som det är. Senare träffar man några karaktärer som resten av boken sedan handlar om.

Jag har då lite svårt att inte jämföra den här med 1984 och jag måste säga att jag gillar den här mycket mer. Dels tycker jag att det samhället är mycket läskigare än det i 1984 - alla är, till skillnad från i 1984, så fullt medvetna om hur allt ligger till och de är okej med det. Det är inte lätt att skapa förändring när alla är så fruktansvärt nöjda - finns det ens någon anledning till det? Sen tycker jag om slutet mer.
Det var en intressant bok som gav mig en känsla av klaustrofobi. Men jag fastnade inte jättemycket för den. Jag tror jag tycker mer om böcker där karaktärerna är viktigare än miljön de lever i.

Om du läst både Brave New World och 1984, eller bara vill veta hur de ser på framtiden - och vilken som kanske är mest korrekt, kolla här.