blodröd väg av moira young

9 september 2011


När jag började läsa den här boken var jag minst sagt tveksam. Den är skriven i första person ur huvudpersonen, Sabas, perspektiv. Och hon har en speciell dialekt vilket gör att texten är skriven lite annorlunda. Det var fruktansvärt störande början. Jag tror det blev värre för att den var på svenska också. (Jag har läst några citat på engelska och det ser jättespännande ut, lite systatsamerikansk stil över det.) Men eftersom den var så lättläst - och eftersom jag hade läst en recension som jämförde den med The Hunger Games (!) - fortsatte jag (också för att jag aldrig slutar läsa en bok jag börjat med).

Och visst blev den bättre, mot slutet till med jättebra. Handlingen tog fart efter ungefär halva boken. Den handlar om Saba, som bor med sin familj mitt ute i ödemarken i en framtid där de vanliga städerna, våra städer - krossarstäderna - har begravts under sand och skrot. En dag kommer en gäng onda män och kidnappar hennes älskade tvillingbror och hon måste ge sig iväg för att rädda honom. Dun dun duuuun.

Miljön och världen i boken var väldigt begränsad. Det var lite irriterande och tråkigt eftersom det var så svårt att orientera sig och relatera sig (var i världen var dem?). Men det var också en del av karaktären, Saba. Hon levde i en otroligt begränsad del av världen och det, tillsammans med språket, hjälpte till att definiera henne som karaktär.
Saba var för övrigt en jättejobbig karaktär i början men hon blev bättre, i takt med att boken blev roligare och bättre. Det bästa var hon tillsammans med Jack, en pojke som skulle hjälpa henne att rädda sin bror. Det blev både roligt, spännande och fullt av tension...

Annars hade boken en skön blandning av action, humor och halvstora räddningsplaner. Ibland tycker jag det gick lite väl lätt för Saba och hennes gäng hela tiden. Men jag kanske ska vara tacksam för att inte alla författare är lika grymma som Suzanne Collins.

Det var i alla fall en trevlig läsning och med tanke på hur snabbt den gick att läsa, helt klart värt det. Jag kan också tänka mig att läsa fortsättningen, om än bara för att veta vad som händer med Jack och Saba.... Heh.

Saba and Jack from Blood Red Road 
[via cinderellainrubbershoes]


Recensionsexemplar av Raben & Sjögren

1 kommentar :

  1. SV: Fortsätt drömma.. men Gryffindor kommer vinna! ;D

    SvaraRadera