this is just therapy

14 november 2010


Jag har läst en del böcker. Några av dem bättre än andra. Och några är böcker är bra på ett speciellt sätt - jag vill inte sluta läsa dem. Det behöver inte vara mina favoritböcker, det är bara en sorts bok som gör att jag vill leva i den världen. En av dem är, såklart, Harry Potter. Alltid när jag läser dem vill jag stanna kvar i boken. Jag vill inte sluta läsa den. Jag önskar de var verkliga. En annan sådan bok jag kan komma på nu är Narnia, som kanske inte är en favorit men som är svår att sluta läsa. Jag tror att Guldkompassen och resten av böckerna i den serien var likadana, men det var så länge sedan jag läste dem att jag inte kommer ihåg. Och Anne på Grönkulla! Jag älsar Anne på Grönkulla...

Det gemensamma verkar vara att de är en slags fantasyvärld som nästan finns i verkligheten. En slags alternativ verklighet där allt är mer åt båda hållen; roligare och mer fantastiskt, samtidigt mörkare och hemskare.

Som sagt behöver de inte vara mina favoritböcker. The Hunger Games är inte direkt sådana (även om jag ofta vill vara där för att träffa Peeta). Jag vet inte vad jag vill komma med det här. Jag älskar sagor, tror jag. Och det finns inget bättre än att vara i den sagan när det vanliga livet är så tråkigt.


Jag har jättemånga bilder på min datorn jag har tagit denna höst. Jag orkar inte gå igenom dem. Det finns säkert några fina, men det finns också en del mindre fina.

(Det är tur att jag döpt bloggen till 'rambling' för det är det enda jag gör.)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar