i hope you don't mind that i put down in words

23 juni 2010

Jag drömde en underbar dröm inatt. Jag var en sjöjungfru. Jag hade grönt hår. Precis som Ariel var jag förälskad i en människa, en prins. Men istället för att jag blev mänsklig blev han sjöjungfru (sjöman?). Det hände massa grejer på havets botten men till slut deklarerade han sin kärlek till mig. Och vi levde lyckliga i alla våra dagar. Sen vaknade jag.

Så idag på jobbet målade jag sjöjungfruar med grönt hår. Jag vill ha barn bara för att ha en anledning att rita och låtsas-sy.


En dag till på jobbet, sen är jag ledig i tre dagar. Gud vad skönt. Då måste jag städa, vilket jag skjutit upp i veckor. Och läsa. Hos farmor läste jag ut två böcker, drygt 100 sidor varje dag. Nu hinner jag knappt med tio. Sad. Jag läste Var är Alaska? av John Green och Bröderna Benzinis Spektakulära Cirkusshow (Water for Elephants) av Sara Gruen.

Var är Alaska? hade nog kunnat vara bra. Men den var översatt, och engelska pratad av ungdomar, speciellt med sydstatsdialekt, går inte att översätta. Språket påminde för mycket om svenska böcker om internatskolor (Ondskan) för att jag skulle kunna tycka om det. Det är tråkigt, för John Green är sjukt populär och jag vill verkligen gilla hans böcker. Ska ge någon av hans andra böcker en chans - fast på engelska.

Water for Elephants (svenska titeln är lite lång. varför ändrar de titlarna?) var å andra sidan mycket bra. Den var hemsk. Ibland gjorde det ont att läsa. Men den var rolig, spännande och intressant. Tänk att gå på cirkus med elefanter, jakar, zebror, giraffer, lejon, geoparder, apor av olika slag, flodhästar och en isbjörn. Det vore något. Det fanns också en skäggig dam och en fet dam (väldigt roligt att kolla på?). Den utspelade sig 1930 alltså. Anyways, bra bok, och den blir rolig att se på film. Heheh.

Jag kan skriva något om Shiver också. Men inte mycket mer än att jag älskar den. Den var så vackert skriven, ibland nästan poesi, och jag älskar sånt. Det enda som var lite meh var slutet. Jag vet att många tycker det. Om det varit enda boken hade slutet varit bra men eftersom det kommer en (eller flera?) uppföljare var det lite onödigt. Jag grät under 50 % av boken eller något - en annan sak jag älskar. So there you have it. Läs den om du gillar sorgliga, romantiska, vackra böcker med mycket mushy-gushy. Och det betyder ännu en uppföljare i sommar. Hello Linger.

Jag hade inte tänkt blogga idag. Så går det.

xo

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar