new york [del 5]

20 november 2012

Nu kommer vi till inlägget med massa bilder på träd. För jag fick äntligen min perfekta höstdag. Sista lördagen i New York var för övrigt perfekt. Den innehöll i stort sett allt jag ville få ut av resan.


Den här morgonen kunde vi ta en buss över bron till Manhattan vilket var rätt skönt. Jag lämnade familje och tog mig till Union Square för att besöka några bokaffärer. Först gick jag till Strand. Det var första gången jag gick runt mer därinne - jag gick till exempel till nedervåningen som var jättestor och såklart full med böcker. Jag hittade ett par billiga böcker där. (En av Virginia Woolf och The Bedwetter, Sarah Silvermans memoar som är jätterolig.)
 nyc528.jpg
 nyc531.jpg
 IMG_2653.jpg

Därefter gick jag vidare till Book of Wonders men den var stängd. Jag väntade en stund på ett kafé men den öppnade inte så jag tvingades gå vidare utan att se det. Lite tråkigt eftersom den eventuellt kommer stänga.
 nyc542.jpg
 nyc544.jpg
 nyc548.jpg
 nyc552.jpg

Till slut tog jag mig till Central Park där jag skulle möta resten av familjen. Det var underbart väder och höst höst höst.
 nyc563.jpg
 nyc575.jpg
 nyc590.jpg
 nyc599.jpg
 nyc601.jpg
 nyc604.jpg
 nyc607.jpg
Är det här bron i det sista Doctor Who-avsnittet? Jag hittar inte exakt var de filmade och jag orkar inte kolla om för jag tyckte inte det var så bra.
 nyc609.jpg
 nyc613.jpg
 nyc616.jpg
 nyc626.jpg
 nyc641.jpg
 nyc646.jpg
Jag hittade till The Swedish Cottage, som inte såg särskilt svensk ut. Men det växte björkar där!
 nyc652.jpg
 nyc658.jpg
 nyc662.jpg
Sen gick vi till Belvedere Castle.
 nyc684.jpg
 nyc686.jpg
 nyc687.jpg
 nyc705.jpg

Sen gick vi runt lite mer, jag köpte en pretzel, vi kollade på Alice i Underlandet- och Balto-statyn och sen gick vi ut vid 5th Ave och ner till Rockefeller Plaza som var uppriggat för valet.
 nyc717.jpg
 nyc727.jpg
 nyc730.jpg
 nyc741.jpg
 nyc748.jpg
 nyc773.jpg
 nyc777.jpg

När vi skulle åka tillbaka till Brooklyn såg jag av en slump en ersättningsbuss som gick till Williamsburg och jag hade velat åka dit hela veckan för att kolla i second hand affärer så mamma och jag hoppade på den. Williamsburg var både fint och fullt, rätt skabbigt på sina håll, men när vi nådde de mer centrala delarna var det väldigt trevligt. Vi gick förbi ett pyttelitet kafé där jag äntligen köpte en bubble/boba tea!! Har velat smaka det ända sen jag var i Californien. Det var gott, om än lite skumt. Det är te med olika smaker med "small chewy tapioca balls" i (jag fattar verkligen inte vad det är, men det var typ geléaktiga kulor som inte smakade så mycket).
 nyc782.jpg
 nyc784.jpg
 nyc785.jpg
 IMG_2689.jpg

Sen blev det lite second hand-shopping. En av de första ställen vi gick till hette passande nog Junk, som var ett stort garage proppat med grejer. Men vi hittade flera trevliga ställen, till exempel Monk's Vintage och Beacon's Closet (som var lite dyrt). Dagen avslutades med middag på en jättefin liten restaruang som serverade tråkig mat men jättegod, varm äppelcider. Jag kan inte rekommendera det nog.
 nyc788.jpg
 nyc791.jpg
 2012-11-04nyc3.jpg
 nyc793.jpg
 2012-11-04nyc4.jpg
 IMG_2696.jpg

Dte var min perfeka lördag i New York! Bokaffär, Central Park och second hand-shopping i Williamsburg.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar