new york [del 4] // boston

18 november 2012

Planen var att vi skulle hyra en bil coh åka upp till Boston över en dag eftersom jag så gärna ville åka dit. Men vi kunde inte ta oss till flygplatsen eftersom kollektivtraffiken var så dålig och alla hyrbilar i närheten var uthyrda. Istället fick vi ta en buss. De är jättebilliga och dessutom gick de från Chinatown vilket är nära Brooklyn Bridge.

Vi gick ganska tidigt på morgonen, mamma och jag, de enda som ville åka, men det tog oss hela dagen att ta oss till Boston. Det var fruktansvärt. Nej, men det var stressande som det är när man måste vänta en lång, lång tid och man riktigt känner hur minuter och timmar av ens liv rinner iväg (det är väldigt annorlunda mot vad jag känner när jag kollar på TV i flera timmar...) Först köade vi för att ta ersättningsbussen över bron, bara för att ge upp och gå istället. Sen väntade vi i en och en halv timme på att bussen skulle komma (som var försenad). Och sen var det kö på motorvägen så vi stod stilla på the interstate i en timme. Det var en brand på en bro som gjorde det. Så när vi kom fram var det mörkt.

Men när vi väl kom dit gjorde det mig ingenting för Boston var så vackert och det var en fungerande stad med ström och tunnelbana och ingenting som var stängt efter stormen och det var så skönt att vara där.

 IMG_2480.jpg
 IMG_2482.jpg
Jag har bara den här bilden för den här kyrkogården var det första jag såg av New York när jag åkte dit första veckan i USA. Full circle y'all.
 nyc482.jpg

Det första vi gjorde var att boka ett rum på ett hostel. Det var en svinbra hostel! Om ni åker till Boston, bo på Hostelling International Boston! Det var minst lika bra som ett hotell och mycket billigare. Därefter gav vi oss ut för att se lite av staden.

 2012-11-04nyc.jpg
 IMG_2491.jpg
 IMG_2498.jpg
 IMG_2505.jpg
 IMG_2506.jpg
 IMG_2507.jpg
 IMG_2518.jpg
 IMG_2520.jpg
 IMG_2523.jpg
 2012-11-04nyc1.jpg
De här fina grejerna hittade jag på en comic book store. Har alltid undrat var man köper en lifesize standup av kändisar. Köpte ingen. Däremot köpte jag en Pride & Prejudice tote bag där!
 IMG_2545.jpg
Vackra North End!
 IMG_2547.jpg
 IMG_2553.jpg
 IMG_2556.jpg
 IMG_2562.jpg
 IMG_2565.jpg
 IMG_2570.jpg
Boston har en tunnelbana med ett T!
 IMG_2573.jpg
Människor med bra namn, som Potter.
 IMG_2577.jpg

Sen gick vi tillbaka till hostelet (hostlet?) och sov. Morgonen efter gick vi upp tidigt, åt frukost och gav oss ut för att se lite av staden i dagsljus.

 IMG_2584.jpg
 nyc497.jpg
 nyc498.jpg
 nyc503.jpg
 nyc512.jpg
 nyc513.jpg
Vi gick till Beacon Hill, ett bostadsområde med vackra rödbruna hus där många "kändisar" har bott.
 nyc520.jpg
 nyc522.jpg
 IMG_2591.jpg
I detta hus bodde Sylvia Plath (och Ted Hughes) enligt biografin jag läste. Plath var en av anledningarna till att jag vill åka till Boston. Hon växte upp i förorterna av staden, i till exempel Wellesley och bodde också i Jamaica Plains men det var lite för långt för att åka dit.
 IMG_2592.jpg
 nyc525.jpg
...och i huset till vänster bodde Louisa May Alcott, författare av Little Women.
 IMG_2593.jpg
 IMG_2595.jpg
 IMG_2596.jpg
 IMG_2603.jpg
 IMG_2604.jpg
 IMG_2613.jpg
 IMG_2620.jpg
 IMG_2621.jpg

Till sista gick vi tillbaka till downtown Boston. Vi gick förbi där kvällen innan men de mesta var stängt - som Brattle Bookshop. Det var en jättefin second hand bokaffär som sålder böcker på gatan och dessutom dekorerade väggarna med författare. Bara 5 minuter därifrån låg två andra second hand bokaffärer, varav en hade en katt! Det var helt underbart. Jag lyckades hålla mig till 4 böcker, tror jag? Tyvärr åkte de hem till Sverige med familjen, men jag har något att se fram emot när jag kommer hem!
 IMG_2624.jpg
 IMG_2626.jpg
 2012-11-04nyc2.jpg

Vi shoppade lite, köpte godis till bussresan hem och åt lunch och sen tog vi bussen hem vilket gick betydligt snabbare. Jag älskar Boston. Det var en perfekt stor stad, mycket vacker och ren och många olika delar att utforska. Och vi besökte inte ens Cambridge/Harvard. Där jag nu kan tänka mig at plugga.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar