new york [del 2]

12 november 2012

Så på måndagen kom Sandy till nordöstra USA. Det var beräknat att blir riktigt stormigt mot eftermiddagen/kvällen så vi ville gå ut när vi hade chansen. Tyvärr visste vi att inte mycket skulle vara öppet. Men vi gick ändå ut på en promenad i Brooklyn, i Park Slope där de hade en del affärer öppna. Bland annat ett pharmacy som hade en katt!!! Jag blev väldigt glad eftersom jag saknar katter. (Mina värdbarn skriker "JOHANNA LOOK A CAT!!"  varje gång de ser en för att de vet att jag alltid blir överlycklig.)
Anyway. Vi gick runt i Park Slope som jag tycker mycket om för husen är så vackra, även om de såg lite halvdränkta och trista ut i det här vädret. Ett plus var Halloweenutsmyckningarna.

 IMG_2390.jpg
 nyc162.jpg
 nyc180.jpg
 nyc181.jpg
 nyc195.jpg
 IMG_2397.jpg
 nyc207.jpg

Pappa hade tagit reda på att en lokal restaurang, Tom's, skulle vara öppet hela dagen så vi gick dit för brunch. Det var fullt trots att det var måndag för de flesta var strandsatta på Brooklyn. När vi kom dit började min pappa prata med dem och sa att vi var från Sverige och ägaren blev excited för kungen och drottningen hade tydligen varit där och ätit nån gång för längesen (vi hittade deras foto på väggen) och de bjöd oss på drinken kungen & co hade druckit när de var där. Den var inte alls god - typ coca cola och vispgrädde? - men det var trevligt av dem. Tom's var annars ett väldigt fint ställe; litet, trångt, mysigt och väggarna täckta med tavlor, tidningsutklipp, posters m.m. Min mat var inte så god, men den belgiska våffla min bror åt var god. (För hur fel kan belgiska våfflor var?)

 nyc211.jpg
 nyc216.jpg
 IMG_2414.jpg
 nyc219.jpg
 nyc223.jpg
 IMG_2413.jpg
 IMG_2402.jpg

Efter brunchen trotsade jag och föräldrarna och brodern stormen för att gå ner till Brooklyn Waterfront vid East River. De andra ville se översvämningarna som redan skulle ha drabbat New York och jag ville se mer av Brooklyn. Så vi gick i någon timme och stormen var som tur var inte så farlig förrän vi skulle vända tillbaka så vi tog en taxi hem. Vi vattnet var det några genier som flög en drake. Det gick dock inte så bra som man kunnat tro för vinden höll sig inte i en riktning. Men ändå.

 nyc228.jpg
 nyc229.jpg
 nyc233.jpg
 nyc236.jpg
 nyc244.jpg
 nyc245.jpg

Resten av dagen var vi i lägenheten vi hade. Vi förlorade inte ens strömmen så vi klarade oss relativt bra. Men fönstrena var tunna och hade hål i sig (på grund av luftkonditioneringen de sätter i fönsterna!) så det var lite kallt. Men vi överlevde och många hade det MYCKET värre. Jag vet till exempel några au pairer från där jag bodde i New Jersey som precis fick tillbaka strömmen. Två veckor utan ström! Här kan vi se en fördel med att ha gasspis.


Dagen efter vaknade jag till nyheter om ett förstört New York, New Jersey etc. Ingen ström på södra Manhattan, översvämmade tunnlar - inklusive tunnelbanor - och bussgarage, brand, m.m. Efter en långsam morgon gick vi ut för att gå in till Manhattan. Det tog sin lilla tid. På vägen fanns små tecken på stormens framfart. Vi tog Manhattan Bridge över vattnet och hamnade i China Town och gick sedan norrut för att nå kvarteren som hade ström (ungefär vid 26th st tror jag). Det var väldigt skönt att se fungerande trafiljus där.

Det var såklart inte mycket öppet i de strömlösa kvarteren men när vi var som mest hungriga gick vi förbi en pizzeria som hade öppet. Det var jättelång kö och de lät oss bara beställa två slices per person men det räckte. Det fanns andra små närbutiker som hade öppet utan ström, några som hade ficklampor vid kassan, andra med massa ljus. Det var ett annorlunda Manhattan kan man säga!

 IMG_2429.jpg
 nyc254.jpg
 nyc259.jpg
 nyc264.jpg
 nyc270.jpg
 nyc275.jpg
 nyc278.jpg
 nyc279.jpg
Hermes stav!
 nyc283.jpg
 nyc286.jpg
 nyc289.jpg
Jag antar att det här är hyllning till Harry Potter för vad kan det annars vara.
 nyc295.jpg
 nyc305.jpg
Någonstans däruppe ligger Olympus.
 nyc314.jpg
 nyc319.jpg
 nyc320.jpg

När vi kom upp till strömmen gjorde vi inte så mycket, eftersom det inte var mycker som var öppet ändå. Jag köpte kaffe såklart. Men vi var så trötta att vi i stort sett direkt vände och gick tillbaka. Herregud den dagen var så onödig.
Men när vi kommit en bit ner så vi bussar som körde runt, som rullande mirakel. Vi hoppade på en och slapp gå några blocks för att sedan ta Brooklyn Bridge tillbaka till Brooklyn. Där ledde jag med mina stora New York-kunskaper oss till en gata med flera öppna restauranger och det var så fint att jag än en gång ville flytta dit. Restaurangen vi åt på var halvbra (med fruktansvärt långsam service) men de hade en god, jättetjock varm choklad.

 nyc327.jpg
Konstprojekt!! Gissar jag.
 nyc339.jpg
 nyc341.jpg
 nyc345.jpg
 nyc358.jpg
 nyc364.jpg

Sen tog vi en buss hem och vilade våra ömma fötter.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar