philadelphia, pa

1 maj 2012

I lördags var jag i Philadelphia med Tina från Tyskland. Jag måste tyvärr säga att Philadelphia var en rätt tråkig stad. Jag hade i och för sig inte gjort så mycket research innan, men det fanns inte så mycket att se. Jag fick aldrig något grepp om staden. Delarna vi såg var några rätt fina områden och delar som såg otroligt tråkiga ut. Så jag vet inte.

Vi åkte dit med buss från DC som tog tre timmar. Det första vi gjorde var att kolla på the Liberty Bell och The Independence Hall, eftersom Tina inte har varit där förut. Sen ledde jag vägen till Old City som jag antar är den äldsta delen av staden. Där fanns Elfreth's Alley som var en gata med jättegulliga hus - en av de äldsta gatorna i USA. Tydligen bor det fortfarande folk där, vilket är lite awkward eftersom turister går där dagarna i ända och tar kort. Fast det skulle nästan vara värt det för att bo i ett sånt hus.










Färgade om den så jag passar in mer.
{..with a few adjustments, I can make the entire image--old west color}
Snälla, kolla på Community.




Därefter gick vi söderut genom Old City utan att se något överdrivet intressant och vidare till Society Hill, ett annat grannskap med äldre tegelstenshus. Vi gick förbi flera "kända" byggnader på vägen som inte sa mig så mycket - First Bank of America, Bishop White House, Pennsylvania Hospital - och Washington Square med Unknown Soldier's Grave [inte nödvändigt vis i den ordningen].


Första banken

1700-talspark



Sjukhus

Sen följde vi Antique Row för att jag ville gå där men den var rätt öde, med några antikaffärer och lika många new age affärer. Så vi gick långsamt tillbaka till centrum istället (som jag kallat parken med vid Liberty Bell). Jag är medveten om att vi rörde oss i en otroligt liten radie och att det säkert finns mycket mer att se av Philly. Men vi hade inte så mycket tid.


Det bästa med Philadelphia var alla murals/väggmålningar i staden. Jag har aldrig sett så många förut! De fanns på nästan varje störe, tom väggyta.




Så vi åt middag (Jag åt en bagel med Philadelphia ost!!!! Hade jag tänkt på det innan hade det varit på min bucket list.) och tog sedan tunnelbanan till bussen och åkte tillbaka tillbaka till DC. Jag hade sen det underbara uppdraget att köra hem utmattad i ett skyfall i mörkret. Det var emellanåt riktigt läskigt men uppenbarligen lever jag fortfarande.



På söndagen jobbade jag hela dagen så jag gjorde inget mer kul i helgen. Förresten är det nu bestämt att jag ska gå in i rematch och jag kan börja matchas med familjer så fort the ogranisationen kontaktar mig. Jag hoppas och ber att jag får en familj jag kan trivas hos. Jag har nästan slutat tro att det är möjligt. Precis som jag har börjat tro att livet går ut på att stå ut med så mycket obehag som möjligt.

2 kommentarer :

  1. oooo! The East coast is so oooooooold ;)
    But seriously, I have never been East except for Georgia when I was 13? 14? && the old style to the buildings <3
    I especially love the photo you edited =D

    SvaraRadera
  2. Vilka häftiga målningar! Jag håller tummarna för att du hamnar hos en bra familj. Du borde ju inte kunna ha otur två gånger i rad tycker jag ;)

    SvaraRadera