bokuppdatering

25 april 2012

Idag har jag äntligen läst klart Collected Poems av Sylvia Plath. Målet är att läsa allt hon har skrivit - ju mer jag läser ju mer älskar jag henne. Jag har inte läst mycket dikter förut så jag visste inte riktigt hur jag skulle ta mig igenom boken. I början läste jag jättenoga och nästan analyserade varje dikt vilket tog väldigt lång tid. Så jag började läsa dem som jag skulle läsa prosa nästan. Och upptäckte att det inte var så annorlunda. Många av dikterna var en historia, eller dialog, eller en beskrivning.


Det jag gillar med hennes dikter är att väldigt få är kärleksdikter. Många handlar om att vara kvinna, att få barn och att inte kunna få barn. Eftersom det fanns en kort beskrivning om vad hon gjorde under tiden hon skrev - var hon bodde, vad hon jobbade med osv - kunde man också läsa om saker i hennes vardag. Som väntat fäste sig inte alla, men jag fick några favoriter.


För några veckor sedan läste jag ut Johnny Panic and the Bible of Dreams, vilket är en samling av Sylvia Plaths prosa - några noveller, några dagboksanteckningar, några essäer. Det fanns historier i den som jag älskade och andra som inte sa mig så mycket. De jag gillade bäst var nog hennes dagboksanteckningar och noteringar. Vilket gör att jag ser fram emot att läsa The Journals of Sylvia Plath, som väntar på bokhyllan!



Annars läser jag just nu The Essential Dykes to Watch Out For. Jag är helt förälskad i den/dem. Det är en samling med nästan alla Dykes to Watch Out For, en serie som gått i olika tidningar, av Alison Bechdel. Det är därifrån Bechdeltestet kommer (Jag vet inte om just den serien finns med i boken.. Har inte kommit dit i sånt fall). Serien handlar om en grupp lesbiska kvinnor och några andra i en liten stad någonstans i USA. Jag vet inte vad jag älskar mest med den. Att alla karaktärer är fantatsiska och att jag vill bli kompis med dem. Eller att det är som historialektion - serien gick mellan 1987 och 2008 - med en trevligare, annorlunda och kritisk vinkel. Jag mår lite illa av att just nu läsa om Bush som president. Eller att jag kan läsa om så många av mina åsikter i den framförda på ett konkret sätt. Vad det än är så är den jättebra.

När jag är klar med den får jag leta reda på författarens självbiografi som tydligen ska vara jättebra.


Det var några snabba halvrecensioner. För övrigt kan jag säga att jag är jättesugen på att läsa Howl's Moving Castle igen. Jag vet inte vad det är med den boken, men någon gång i vecken känner jag ett fruktansvärt starkt sug att läsa om den. Det postiva är att den alltid gör det roligare för mig att städa.

1 kommentar :

  1. Nu blev jag, som aldrig har läst prosa, lite sugen på att läsa nåt... Kanske ska låna mig en bok av Sylvia (snyggt namn ;), tack för ett inspirerande inlägg! Ska helt klart också försöka hitta "dykes to watch out for".

    SvaraRadera