helgen

24 april 2012

I helgen hade jag tänkt åka till Philadelphia men jag hade sån beslutsångest att det inte blev av. Det blev en rätt bra helg ändå. I lördags spelade jag paintball för första gången med en au pair, S. Jag fick lite panik när jag gavs pistolen och en mask och inte hade någon aning om vad jag skulle göra. Och sen fick jag se motspelarna. De hade alla på sig kamuoflage och skydd och egna pistoler och såg allmänt skräckinjagande ut. Och så fick jag veta att det gör rätt ont att bli träffad.
Men efter bara ett spel fattade jag grejen och det gick rätt bra. Det var äckligt varmt - 25-30 grader - och jag kunde inte ta av mig tjocktröjan för jag var rädd för att bli skjuten. Men jag vet att jag träffade minst två personer så det räcker för mig.

Efter att ha kört hem S, som mådde dåligt, åkte jag till outleten i Leesburg igen och såg resten av den. Det började regna på eftermiddagen och det regnade tills igår kväll. Sen jag kom till USA har det regnat kanske 3 gånger. Det var trevligt med lite regn.


I söndags åkte jag in till DC och till Georgetown och gick omkring där i regnet. Det var inte så farligt med regn - men jag tror Georgetown hade gjort sig bättre i solsken. Det fanns jättemånga parker och man kunde gå eller cykla längs en kanal och längs stranden. Eftersom det var söndag öppnade allt senare så det var onödigt av mig att åka in så tidigt. Jag gick runt i Georgetowns kvarter och glömde för ett tag att jag befann mig i USA. Det kändes verkligen inte amerikanskt.






Jag hade aldrig hört talas om Georgetown förrän jag kom hit. Det är ett område med små boutiqer och märkesaffärer och det ligger ett universitet där. Jag gick igenom det och fick en fruktansvärd lust att börja där och bo i de konstiga lägenheterna som fanns på campus. Jag gick ner för en trappa som var känd från Exorcisten (vilken jag inte sett, så det sa mig inte så mycket) och tillbaka längs M Street som är huvudgatan med alla affärer.


Efter att gått en kort bit längs kanal och vattnet började jag röra mig tillbaka mot tunnelbanan och då gick jag förbi en skylt med House of Sweden och Embassy of Sweden och eftersom jag aldrig sett en svensk ambassad förut gick jag ner för att kolla. De hade en utställning därinne om Raoul Wallenberg. Och utanför hade de ett litet rött hus. Det måste vara lite jobbigt att det bara finns en ambassad i USA. Om man bor på västkusten ligger den jättelångt bort.








Sen åkte jag hem för jag lessnade på regnet. På kvällen åt jag middag med en annan au pair på Foster's. Det var en rätt så amerikansk grill. Tydligen är det är tradition i norra Virginia och Maryland att ha vinäger på pommes frites, något jag prövade och inte gillade. Men jag gillar inte vinäger över huvudtaget.
Vi pratade om svenska och tyska stereotyper (Jag kom inte på några om tyskar! Det är jättekonstigt. Det enda jag kom att tänka på var tyska turister och technomusik.) och det vi gillade och inte gillade med USA. Bredvid oss satte sig en stor grupp amerikaner och bad bordsbön. Det såg lite malplacerat ut.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar