washington, dc

2 april 2012

Så söndagen för två veckor sedan tillbringades i Wahington, DC. Vi åt frukost på hotellet kvart över 6 och satte oss sedan på bussen innan solen hunnit gå upp. Men det var bra. Vi var vi vårt försat stopp innan klockan 8 och det var helt tomt på turister. Det vi såg först var Vita Huset. Tyvärr stod vi lite långt bort och det var dimma och grått. Jag önskar vi hade kunnat komma närmre.


Därefter åkte vi till the Jefferson Memorial som var bättre eftersom vi fick gå längs vattnet och jag fick se mina körsbärsträd och det var väldigt dimmigt och vackert. Själv minnesverket var lite tråkigt - de där gamla männen säger mig ingenting. Samma sak var det vid nästa stopp, The Lincoln Memorial. Jag gillade omgivningen och utsikten till The Washington Memorial. Men själva statyn var nästa obehgalig. Den var så stor och Lincoln var så allvarlig.





Tydligen var Sverige med i Koreakriget. (Kanske försåg de dem med vapen?)

Men körsbärsträden var vita och rosa och det var der bästa med DC (New York blommade förra helgen. Det var också underbart).





Efter de båda minnesplatserna åkte vi till National Space and Air Museum. Vi hade 40 minuter därinne, tror jag, så vi sprang igenom rummen. Det hade nog varit ett roligt museum om man hade lite tid. Det fanns saker att göra. Det häftigaste jag gjorde var att röra vid en månsten. Hann inte med så mycket annat.
Det enda jag stannade och faktiskt läste om var Amelia Earhart. Jag tror att hon fortfarande lever någonstans, på en öde ö mitt i havet. Eller kanske dog där beroende på hur gammal hon är.


Vi åkte snabbt till en byggnad där senaten och representanthuset sitter - The Capitol - för att ta en gruppbild. (De poängterade flera gånger under resan att det här är en historisk tur, inte en foto-turist-tur. Haha. Vi fick ta massor av bilder ändå.)



Det sista stället vi stannade på i DC var downtown, utanför Madame Tussauds. Vi gick inte in på museéet, utan gick runt lite i kvarteret. Det är en vacker stad. Renare och tommare än New York och den ser äldre ut. Vi gick förbi huset där Lincoln dog men annars såg vi inget speciellt.





Till slut tog bussen oss ut från DC och till Baltimore. Jag visste (vet) i stort sett ingenting om staden, men det är en stor hamnstad. Vi hade bara en timme där då vi åt lunch och gick runt lite i hamnen. Av det lilla vi såg var det rätt trevligt, men det är alltid lite svårt att dömma en stad efter att bara ha gått i de mest turistvänliga delarna. Det kan vara jättehemskt annars.







Och från Baltimore tog bussen oss tillbaka till New York. Och helgen var slut.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar