paris del 3

21 december 2011

På måndagen tog jag och Amira tag i Louvren. Vi visste att det skulle bli jobbigt och ta lång tid. Men vi gjorde det. Vi såg ALLT. Eller i stort sett allt - vi gick igenom alla avdelningar och alla våningar (till och med konst från Africa, Oceanien och Sydamerika som låg jättelångt bort och vi hade missat om vi inte hade råkat gå ner för den där trappan. Det var en av mina favoritställen så jag är glad att vi gjorde det.) Jag gillade också galleriet med skulpturer för att det var så ljust och tyst och jag gillade Napoleons kvarter för att man fick gå i dem. Annars var det inte så spännande. Tavlorna var för gamla för att jag skulle gilla dem och känna igen dem.

Kontemplerar Mona Lisa (Som var större än jag trodde. Haha)
Jeanne d'Arc! Hon är en av mina favorithistoriska personer (random). Hon var överallt i Paris!
Anledningen till att jag gillade Africa/Oceanien/Sydamerika. 
Napoleons rum.

Amira och några munkar! När vi gick förbi dem kom en grupp ungdomar från nåt europeiskt land (kände igen  dialekten men kunde inte placera den) och tog kort med munkarna medan de skrev "TIBEEEET" Det var alltså munkarna som tog kort på ungdomarna med en av dem. Amira ville kapa fotot men jag vågade inte. 
Efter Louvren gick vi till Starbucks. Egentligen ska man kanske inte gå till Starbucks när man är i Frankrike, men set känns som om de ska vara bättre på engelska än andra ställen. Och sen mötte vi upp Lina som var för lat för att gå till Louvren igen (fullt förståeligt eftersom jag inte känner något större behov av att återvända). Vi gick igenom en julmarknad, gick en omväg runt en stängd park och till ett stort varuhus där jag köpte några julklappar. Jag hängde såklart vid böckerna. Jag hittade The Hunger Games på franska men de verkar inte vara så stora där. Eftersom de var så svåra att hitta.
Sedan rörde vi oss hem.



Tisdagen kan ha varit min favoritdag i Paris. Eller egentligen var det inte Paris eftersom vi var i Versailles då. Dagen började mindra bra med att de spöregnade och sen lyckades vi sätta oss på fel tåg som vände två stationer från Versailles. När vi väl kom till Versailles var det jättesvårt att hitta slottet (det visade sig att det var jättelätt, men det var svårt att veta när man stod i stationen). Då spöregnade det fortfarande. Min skor torkade inte förrän mitt på dagen efter.

Det här gjorde oss fruktansvärt sugna på en dag i slottets trädgårdar.
SER NI MOLNEN? SER NI?

Vi flydde regnet med att gå in i slottet och vandrade runt där med audioguidar. Det gjorde en trevlig omväxling att faktiskt veta vad de man såg var för något. (Franska/Parisiska museum är så dåliga på att skriva på engelska.) Och det var fint. Jag älskade Spegelsalen. När vi hade gått igenom slottet hade solen kommit fram och det var en strålande dag. Det kändes som om det var april.


Marie Antoinettes sovrum. Och Marie Antoinette i sten. Och turister.



Vi gick igenom parken, åt vår matsäck (baguette, vad annars?) och blev besvikna över att alla statyer var övertäckta. Vi träffade på en väldigt smutsig slottskatt och en svan och sedan gick vi mot Grand Trianon och Petit Trianon. Grand Trianonvar rätt tråkigt men Marie Antoinettes hus, Petit Trianon, var rätt trevligt och full av uppfinningar. Som speglar som täcker fönsterna. Och dessutom fick man se köket och toaletten, vilket inga av de andra ställena visade.



Marie Antoinettes emblem (?)

Men det bästa i hela Versailles och slottet var trädgården runt Petit Trianon och Hameau de la reine, the Queen's hamlet. Husen där var helt perfekta. Och solen sken och regnbågen kom fram och allt var perfekt. Jag vill flytta till le Moulin, kvarnen (och gifta mig med Peeta och baka macarons resten av mitt liv) och Amira ville flytta till la Maison de la Reine och vi var så lyckliga i vår fantasi. Det var fint.


Var god notera regnbågen på den här bilden och nästa.
La Maison de la Reine
Mitt framtida hem, le Moulin


När vi lyckades slita oss från den lilla byn började vi ta oss ut från slottet och dess marker. På vägen till stationen stannade vi på McDonald's, McCafe, för att jag ville smaka på macaronsen de har där (pistasch och kola/karamell). Inte perfekta men helt okej. Sen kom vi hem trötta och gjorde inget mer den dagen. Tror jag. Jag har inga fler foton i alla fall.

Koppen talar sanning.


Den fjärde och sista delen kommer förhoppningsvis imorgon! Ha det bra sålänge!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar