the night circus

26 december 2011


Jag skulle ha skrivit om The Night Circus så fort jag läste ut den. Men jag kunde inte riktigt formulera något annat än den var jättebra och jag älskar den och den var så vacker och magisk och färgerna. För den var så, så bra. Och för att få någon slags ordning tänker jag göra en lista med 5 saker jag gillade med The Night Circus (innehåller eventuellt mindre spoilers).

1. Cirkusen
Det var ingen vanlig cirkus med en manege där artister avlöser varandra och publiken sitter passiv och ser på. Det var flera ciskustält, publiken var en del av cirkusen och det fanns så många tält! Även om flera av dem var magiska, så var vissa bara helt enkelt geniala. Jag önskar att det fanns en cirkus som den här - som ett omkringflyttande äventyrsland.

2.Färgerna
Jag älskar hur färger användes i boken - de var överallt och det var så kittlande att läsa. Den svartvita - färglösa - cirkusen, stänk av klaraste rött och utanför cirkusen - alla möjliga färger.

3. Karaktärerna
Det jag gillade var att ingen karaktär var ond, det fanns inte en direkt fiende, och ingen var heller en huvudperson. Det var bara en samling underbara karaktärer som berättade en historia om en magisk cirkus. Jag vill läsa mer om dem. Speciellt om tvillingarna.

4. Tiden
Boken var genialt berättad med hopp i tiden under en rätt lång tid och allt gick så långsamt och samtidigt visste man något om framtiden och det var så fruktansvärt spännande och utsökt. Men den gick rätt långsamt fram vilket bara gav en (mig) mer tid att förälska sig i cirkusen och karaktärerna (men det var lite segt i början).
Och den utspelade sig i slutet av 1800-talet/sekelskiftet.

5. Slutet
Slutet var helt underbart. Det sista kapitlet var mitt favoritkapitel i hela boken. Och boken avslutades med en så trevlig detalj.

Så jag tycker ni borde läsa den. Jag vet att jag kommer återvända till den där underbara cirkusen och hata allt lite för att den inte finns på riktigt.


P.S. Mina favoritattraktioner var The Ice Garden, The Laybrinth, The Wishing Tree och rummet med dofter. Men jag har säkert glömt några.

2 kommentarer :

  1. Nu ser jag ännu mer fram emot att läsa den här! Tack för recensionen! :D

    SvaraRadera
  2. Fick boken i julklapp och efter att ha läst din recension vill jag börja läsa den direkt. Verkar väldigt bra :)

    SvaraRadera