fredagens fem funderingar

4 mars 2011

Jag ligger efter när det kommer till bloggande, så jag slänger ihop allt till ett (långt) inlägg.

1. 1984
Läste jag ut denna vecka. Jag var positivt överraskad. Jag trodde den skulle vara tyngre och tråkigare. Men den var spännande och intressant. Jag tycker speciellt om alla små och stora detaljer som finns i "framtiden", som huvudpersonens Smiths jobb att redigera historian, det nya språket och Tvåminutershatet. Men, boken lämnade mig inte jättenöjd eftersom slutet var väldigt utdraget och tråkigt. Del ett och del två var super, men del tre fick jag nästan tvinga mig igenom.
Min fader, som läst boken, tycker det var kul att så mycket stämde in på vad som verkligen hänt i världen. Jag kan inte säga att jag håller med, överhuvudtaget. Jag tycker snarare att det idealistiska samhället Smith beskriver är det vi lever i. Jag kanske har en väldigt positiv syn på världen. Eller så är jag kapitalist.

2. Snövit och de sju dvärgarna
"Projektet" att se alla femtio Disney-filmer startade jag förra veckan med en av de första animerade filmerna, Snövit och de sju dvärgarna. (Vet ni hur mycket det tar emot att skriva titeln utan stora bokstäver i början av orden?) Jag har sett den förut, för säkert tio år sedan, och mindes inte mycket. Tydligen klampade Snövit bara in i dvärgarnas hus och städade och la sig sedan och sov. Okej.
Jag tycker i alla fall inte filmen är så jättebra. Den är lite utdragen - scenerna är få och långa. Jag är skadad av dagens snabba filmer och kan inte uppskatta de lugna, vackra, långsamma. Eller något sådant. Men det jag blev mest besviken på var rösterna. Jag såg med engelska röster. Dvärgarna är ganska bra, men Snövits röst är jättelöjlig. Och hon är bara lite bättre på svenska.
Jag vet inte. Än har inte Disney nått sin magi, enligt mig. Men det är bara den första.

3. Idag köpta jag massor av böcker. Lycka. Fast inte på rean. Jag förstår inte varför bokaffärerna ska trycka upp nya böcker speciellt för rean, böcker som i vanliga fall inte säljer. Är inte grejen med rea att man ska sälja ut? Sälj de bra böckerna på rean. (De bra böckerna är de jag gillar att läsa.)

Anyways. Böckerna jag köpte var Stardust av Neil Gaiman, Paradise Lost av John Milton och Selected Poems for Love (som innehåller några av mina favoritdikter).


Books 028

2011-03-04 Books
4. Just nu läser jag om Guldkompassen, fast på engelska. När jag läste ut serien, His Dark Materials, för första gången dog jag lite. Det är i stort sett det enda jag kommer ihåg. Det var en av de första böcker som jag kände att när boken tog slut tog också mitt liv slut. En del av mig dog med boken. Dramatiskt, jag vet. Men det har väl alla någon gång känt?

I Guldkompassen (eller Northern Lights eller The Golden Compass) och de övriga böckerna i serien finns en sak som kan vara min favoritsak av allt jag någonsin läst (och sett - helt enkelt det bästa påhittade någonsin. Kanske till och med bättre än Peeta.) - nämligen daemonerna. Jag önskar jag kunde förklara hur mycket jag vill ha en daemon. Det var en av anledningarna till att jag var förstörd jag när jag läste ut boken. FÖR DET VAR BARA PÅHITTAT OCH DAEMONER FINNS INTE. Ibland hatar jag världen.

Daemoner är ett djur som på något sätt avspelar dig. Jag tänker mig att det är din själ i form av ett djur som lever utanför kroppen och som kan kommunicera med dig (jag kan ha fel). Tänk att ha ett djur som alltid är med dig och dessutom pratar med dig. Jag skulle vilja att min var en katt eller ett annat kattliknande djur. Det är helt enkelt min dröm - att ha en daemon. (Förresten - vad opraktiskt att ha en fisk som daemon. Jag antar att det inte finns. Hur skulle den liksom kunna följa med på land?)

5. Det här blev som vanligt långt. Jag hade säkert kunna göra fem olika blogginlägg istället. Men tid och plats är pengar (I wish).
De senaste dagarna har jag lyssnat på minst ett avsnitt av Tankesmedjan varje dag. Jag är besatt. Det värsta är att jag lyssnar på det offentligt (till exempel på gymmet eller på tåget) och jag måste ibland skratta högt.

The end.
x

P.s. Jag använder väldigt mycket parenteser, jag vet.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar