Disneys 50 animerade filmer

20 februari 2011

Min dator är outhärdligt seg, men jag tänkte ändå ta mig tid att skriva om något som ligger mig varmt om hjärtat - Disneyfilmer.

Disney Stolen Pictures

Tangled är Disneys 50e animerade film och det borde firas. Förutom genom att se Tangled. Disneys filmer är seriöst de bästa jag sett, och ibland de enda filmer jag kan se. "Vanliga" filmer blir så tråkiga och monotona och det blir aldrig Disneyfilmer. (De lyckas alltid göra storyn med prinsessa + prins annorlunda. Haha.) Jag vet inte hur min barndom sett ut utan Disneyfilmer. Det var så kul att dricka kaffe och doppa, på grund av det korta ögonblicket i början av Lady & Lufsen. Det ser så himla gott ut. Jag lärde mig uppskatta färgerna i en vind tack vare Pocahontas. Jag lärde mig älska katter och franska "namn" i Aristocats.

[Från Snövit till Trassel..]
Snow White Rapunzel Tangles Disney Stolen Pictures

Tyvärr finns det ingen i Sverige (vad jag vet) som följer det genialiska draget att, som i London, visa alla 50 filmer på bio under året, en film varje helg i 49 veckor (Tangled går redan på bio!) Egentligen är jag nog glad för det - jag hade blivit väldigt fattig av att gå på bio varje helg.

[Alla filmer. Slutet är det bästa.]

Så jag tänker göra det på eget vis. Först hittar jag en lista med alla 50 filmer. (Konstigt nog är den "allmänna" listan annorlunda mot den lista som finns i SF:s tidning. SF räknar Vildjuren som en av de 50 filmerna men det gör ingen annan, utan istället är filmen Dinosaur med. Jag väljer att följa den allmänna.) Sen kryssar jag över alla filmer jag sett nyligen eller inte vill se igen. Kvar blir 29 filmer. (Om ni är jätteintresserade av att veta vilka jag sett, tryck här.)

29 filmer att se(/om)! Möjligtvis kommer jag skriva om den spännande resan här. När jag är klar kommer jag också försöka bestämma vilken min favoritfilm (just nu - Tangled), favoritprinsessa/prins och favoritmusik är. Vilket jag vet redan nu att jag inte kommer klara. Det kommer bli fabulous.

Jag har som vanligt drabbats av sunday blues. Det gör mig gladare att ventilera om tecknade filmer, speciellt eftersom jag läser jobbiga, vuxna böcker.
x

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar