Köpenhamn del 1

26 mars 2011

Jag jag nu kollat igenom (nästan) alla bilder från Köpenhamn. efter att ha gråtit lite över den HEMSKA kvaliten på bilderna valde jag ut några så jag kunde illustrera min berättelse om resan. Vi var i Köpenhamn i drygt 24 timmar och ändå behöver jag minst två inlägg om den. Tänk om jag skulle åka iväg en vecka.

Köpenhamn 099

Vi flög till Köpenhamn måndag morgon. Det var roligt att flyga (over-all måste jag säga att själva resandet inom denna resa var top-notch.) Man kunde se under och framför planet på små TV-skärmar. Det var molnigt så man såg inte så mycket, men när vi lyfta och landade kunde man låtsas att man körde planet, om man ville.

Köpenhamn 017

Sen landade vi i ett minst sagt molnigt København.

Köpenhamn 022

Vi tog några tåg till hotellet och de var bäst! De visade nyheter och reklam på TV-skärmar, de hade gratis internet, det fanns en tyst zon och man fick ta med cyklar. (Är det bara i Stockholm man inte kan ta med cyklar på kollektivtrafiken?)
Jag är förälskad i Norderns kollektivtrafik, förresten. Bara Helsingfors tåg kan mäta sig med Köpenhamn (de visade hastigheten!)
Uppenbarligen älskar jag färdmedel.

Köpenhamn 040

Vårt rum var stort och trevligt men vi fick itne kolla på TV gratis. Kanske like bra det. Vi hade kanske behövt se det här.

Köpenhamn 058

Nästa bra sak med Köpenhamn: på tågsationerna fanns det glasburar. Perfekt i isblåst. (Jag är inte klar med min besatthet vid tåg.)

Köpenhamn 063

Efter att ha checkat in åkte vi i alla fall in till city och turistade lite. Vi besökte denna byggnad som jag inte tänker säga vad den heter, eftersom jag antagligen får det fel. Den ligger i alla fall mittemot Tivoli och inuti var det en uställning gjord av danska gymnasielever.

Köpenhamn 079

Köpenhamn 106

Utanför satt Danmarks kändaste människa: Nikolaj Grundtvig.
Jag skojade bara. Det är H.C. Andersen. Vi sprang också in på ett museum om honom. Det var helt okej, men det kostade för mycket pengar.

Köpenhamn 084

Därefter gick vi längs Støget, som är som Drottninggatan, fast lite dyrare och mer färre H&M.

Köpenhamn 145

Därefter tog vi en avstickare till Christianborg Slott. Där sitter tydligen Danmarks riksdag (Folketing). Fancy arbetsplats.

Köpenhamn 160

Jag gillar att jag först nu upptäckte de där spindliga människorna på långa pinnar utanför slottet. Jag gillar dem.

Köpenhamn 166

Sen vandrade vi till Nyhavn som var riktigt vackert. Det påminner mig om en lite by (Puerto de Mogan) jag besökte på Gran Canaria. Bästa stället på både Kanarieöarna och i Köpenhamn.

Köpenhamn 187

Efter en promenad, en buss och en tur runt Kastellet hittade vi Danmarks andra kändis: Den lille havsfruen. Det var en staty. Inte en riktigt havsfru.

Köpenhamn 237

Därefetr åkte vi tillbaka till hotellet för att byta om Vi såg ett tåg som hette Sundhetstoget. Fast jag vet inte vad som var sunt med det. (Nu tror jag att det är slut med tåg.)

Köpenhamn 251

Fortsättning imorgon eller en annan dag. Nu har jag jättebråttom att logga ut, om två minuter är det Earth Hour.
x

5 kommentarer :

  1. vrf är "disney" taggat elr liksom en etikett?
    tog ni inga smygbilder på kinsa? :P

    SvaraRadera
  2. This place is so beautiful! It's such a dream to visit a place as wonderful as Copehagen. :) You've got really spectacular shots, Johanna. :)

    SvaraRadera
  3. Verkar ha varit en underbar resa!

    Svar: Haha, ja Voldemort är underbar! Skulle gärna se honom som Voldemort i de vanliga filmerna som jag aldrig har varit särskilt förtjust i. Håller verkligen med, älskar Darren Criss! Vad är det han inte kan?! Bästa sångrösten, låtskrivaren, skådisen och otroligt snygg 8P Både i AVPM och i Glee :D

    SvaraRadera
  4. Det var Nea förresten. Glömde logga ut från min andra användare x)

    SvaraRadera
  5. Haha jag märkte inte heller människosakerna!

    SvaraRadera