san francisco [del 2]

30 augusti 2012

På vår andra dag i San Francisco tåg vi tåget till Berkeley och vandrade runt på colleget. Det var vackert. Mycket träd (jag älskar träd! jag älskar när det är grönt! tror jag har sagt det i varje inlägg.) och hus som såg gamla ut - eftersom det är USA är de antagligen inte gamla - och människor, både turister och framtida studenter.








Efter att vi gått igenom campus gick vi förbi några dorms och några sorority/fraternity-byggnader och försökte gissa vad de hette (vår kunskap i det grekiska alfabetet sträckte sig ungefär till alpha, beta, omega och gamma..) och sen kom vi ner till Berkeley centrum. De hade massor av bokaffärer. Jag köpte två böcker av Virginia Woolf i en av dem (jag hittade Three Guineas! den finns inte på något biliotek här).





Sen åkte vi tillbaka till San Francisco och gick förbi San Francisco City Hall (byggnad med en röd blomma framför) och sen igenom ett trevligt bostadsområde och tog bilder på hus. Vi gick till Haight-Ashbury, som var ett center för hippiekulturen, och sen hade vi picknick i Golden Gate Park.









På kvällen gick vi på bio och såg Moonrise Kingdom (har ni sett den? den är fantastisk. se den.) och på vägen hem stannade vi på ett diner/café. Det hade små jukeboxes på baren och vi åt äppelpaj som var jättegod. De hade körsbärspaj också. Önskar det fanns något sånt ställe här i WPB.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar