how to be a woman

30 augusti 2012


Nu tänkte jag skriva om den fantastiska boken How To Be A Woman jag precis läste ut. Skriven av Caitlin Moran, brittisk komiker, krönikör, författare, programledare, twittrare, etc. Jag har följt henne på twitter en längre tid och hon är väldigt rolig och jag har velat läsa hennes bok en längre tid, men inte förrän den kom ut i USA tog jag tag i det och köpte boken.

Boken är dels en slags biografi av Morans liv och hennes erfarenheter av saker som kläder, sex, barn, sexism osv, dels diskussioner och fakta om feminism idag. Svårt att förklara. Varje kapitel tar upp en aspekt och det är både personligt och generellt och framför allt roligt. Hon ville skriva en rolig bok om feminism. Hon vill att i nästa våg av feminism ska man kunna skratta åt skiten istället för att bli arg ("But if there is a fifth wave of feminism, I would hope that the main thing that distinguishes it from all that came before is that women counter the awkwardness, disconnect, and bullshit of being a modern woman not by shouting at it, internalizing it, or squabbling about it - but by simply pointing at it and going 'HA!' instead.")

Jag älskade inte allt i boken. Det var vissa kapitel, vissa saker, jag inte alls höll med om. Jag gillade till exempel inte kapitlet om fashion överdrivet mycket - roligt, intressant, såklart, men jag höll inte med. Men det var helt okej och det gjorde det nästan bättre för jag måste komma över min vilja att alla måste tycka likadant och jag måste förstå att jag fortfarande kan älska och respektera någon som inte tycker samma sak som jag om allt, speciellt inom feminism.

Jag avgudade kapitlet om abort (jag trodde inte det var möjligt att jag kunde vara för abort mer men gud det kan jag) och om sexism (det är oartigt!) och om att inte ha barn. (Det som handlade om att ha barn var också jättebra, men jag klara verkligen inte av att läsa om att föda barn.) Så många intelligenta, logiska, enkla resonemang!

Något av det bästa var att bara läsa om Caitlin Morans liv. Om alla böcker hon läste ("each one is the sum total of a life that can inhaled in a single day"), om att jobba på tidningar och med kändisar, om att hon levde helt utan ursäkter och rädslor (jag önskar jag var som henne). På ett ställe arumenterar hon för att Himlen är människans dummaste uppfinning!

Hon säger om fandoms: "that slightly , lazy wholly thrilled decision to simply believe your hero says and does; to follow in their flourescing slipstream without question" och jag kan så lätt göra det. Och jag kan lita på henne. Hon är rolig och smart och påläst.

Jag hade höga förväntningar på den här boken. Jag hade velat läsa den så länge. Och den överträffade mina förväntningar. Så jag tycker alla ska läsa den. Den finns på svenska! Men jag kan säga att läsa den på engelska är fabulöst för man får en så mycket trevligare stund med ord som "telly" och "knickers".

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar