san francisco [del 1]

28 augusti 2012

Jag märkte att mina inlägg från resan blev omöjligt långa så jag ska bara ta en dag i taget. Jag som tyckte jag valde få bilder. Det är omöjligt.

Som jag skrev igår åkte vi buss till San Francisco och kom fram vid halv 8 på morgonen. Eftersom vårat rum på hostlet inte var klart gav vi oss ut direkt och åt frukost på IHOP och började se oss om i San Francisco. Jag älskade det direkt. Det var backar överallt, vackra hus, lummiga träd, bouganvilla, caféer och bergen och Still Havet i bakgrunden. Det gjorde ont så gärna ville jag bo där. (Väldigt många miljonärer bor där - den 8e miljonärrikaste staden i världen.)

Kanske älskade jag bara staden för att det helt otypiskt fanns något man kunde kalla en stadskärna.

Vi började med att se Fisherman's Wharf, sjölejonen och, från piren, Alcatraz och Golden Gate Bridge. Vi gick längs vattnet upp mot Ghiradelli's eftersom de har en känd chokladaffär (som inte var så speciell) och in på några gallerier på vägen.










Sen klättrade vi upp, och ner, och upp, och ner. Vi gick förbi krokiga Lombard Street och en vacker kyrka, tillbaka mot Union Square där vårt hostel låg.















Efter en paus på hostlet gick vi igenom the Financial District - som hade affärer av kända märken - till Embarcadero som är den nordöstra piren. Vi gick en bit där och njöt av den varma solen och sen tvingade jag Lina upp för en brant trappa genom bakgårdar på vackra hus.








Vi åkte till North Beach, där beatnik-generation hade sitt fäste. Jag älskade City Lights Bookstore, som påminde mycket om Shakespeare & Co i Paris (de hade till och med ett citat på väggen som det stod var från Shakespeare & Co). Bokaffären gav ut Howl (dikt av en av beatniken, Allen Ginsberg) när ingen annan ville. Sen gick vi till The Beat Museum och läste om Jack Kerouac och Neil Cassady och Allen Ginsberg etc. Det var ett bra museum men jag var så trött. Därefter gick vi igenom San Franciscos Chinatown.







Vi avslutade dagen med att åka språvagnen tillbaka till Fisherman's Wharf för att äta middag på In-N.Out, hamburgerkedjan som bara finns på västkusten och som ska ha så goda hamburgare. Deras grilled cheese, som jag åt, en cheesburgare utan själva hamburgaren, var rätt god. Men vet inte om den var revolutionerande.





Blev långt ändå! Det är för att vi såg och gjorde så mycket första dagen. Är imponerad av oss med tanke på att vi (åtminstone jag) fått minimalt med sömn. Jag sov så fruktansvärt bra den natten. Trots att andra människor antagligen gick in och ut ur rummet och andades och var allmänt högljudda som människor är.

1 kommentar :

  1. Åh jag vill minnas att jag älskade San Francisco när jag var där. Det var så charmigt med alla bilar som parkerade i de lutande gatorna, haha.

    SvaraRadera