castle in the air

9 maj 2011

Castle in the Air är uppföljaren till Howl's Moving Castle, skriven av Diana Wynne Jones. Den här boken handlar om Abdullah som bor i landet Zanzib, granland till Ingary där Howl's Moving Castle ut spelar sig. Abdullah är en matthandlare som en dag köper en matta med vissa magiska kvalitéer. Han ger sig med matten ut på en resa. Och så vidare.

Photobucket
[via]

Andra boken var inte lika bra som den tidigare, av den enkla anledning att jag saknade Howl och Sophie från första boken. Första halva av boken var ganska tråkig och det tog ett tag innnan jag kom in i den. Men så småningom blev den bättre och slutet av boken var faktiskt riktigt underhållande. Men den nådde inte upp till Howl's Moving Castle. Den var helt enkelt inte lika rolig. Abdullah var inte en lika spännande karaktär att följa. Han var nästan lite blek. Men som vanligt fanns det en hel del roliga bikaraktärer.

Något annat jag inte gillade var hur Abdullah och hans land framställdes. Vilket inte var alltför positivt. Som oftast är i sagoböcker är länderna södeut ofta lite för lika verklighetens Mellanöstern och inte på ett särskilt bra sätt. Varför ska dem ha flera fruar, instängda prinsessor och diktatoriska ledare, som de andra - vita - länderna inte har?

Men jag tror inte man ska tänka för mycket på det där. Det tar bort det roliga. Slutet var så bra att boken blev mycket bättre som helhet.


Jag ska skriva om fortsättningen, House of Many Ways, den sista delen i denna triologi så fort jag har möjlighet.

1 kommentar :

  1. Så tråkigt! Riktigt kasst att inte fortsättningen handlar om Howl och Sophie. När man ser slutet av filmen så vill man inget annat än ha en fortsättning.

    Ser att du läser Will Grayson, Will Grayson. Den var med i läseposten förra numret, men naturligtvis på svenska, jag blev lite intresserad med köpte den inte. Jag blir mycket mer peppad på den amerikanska upplagan, jag måste ju läsa den. Jag måste läsa den!

    Pep pep,
    Lyra

    SvaraRadera