recension gånger två

29 september 2010




Uglies

Jag läste ut Uglies igår. Den utspelar sig i en framtid där alla vid sexton års ålder genomgår en operation för att bli Pretty, sedan lite senare för att bli Middle Pretty, osv. Tally, som är huvudpersonen, är en Ugly som fyller sexton om några månader.
Jag är besviken på den här boken. Den är ganska omtalad i YA-bokkretsar, speciellt i fantasy/Science Fiction. Jag älskar att läsa dystopier, och själva idén är bra. Men jag kom aldrig in i boken och jag tyckte inte om någon karaktär. Speciellt inte Tally, som alltid var irriterande, självisk och ganska dum. Jag saknade att läsa om en osjälvisk, modig och lite hänsynslös 'hjältinna'.
Det som var bra var att historien var okey. Hade den varit bättre skriven och haft intressantare karaktärer hade jag kanske fortsatt.... Men inte nu.


I’m a slave for you.
Glee
Imorse såg jag Britney/Brittany avsnittet. Jag blev lite besviken där också, mest för stt musiken inte var så bra. Jag gillar ingen av Britney Spears låtarna som spelades. Men annars var det bra! Heather Morris kan dansa! Hon var väldigt lik Britney dessutom. Hela avsnittet var rörigt och Wills storyline var tråkig och awkward. Eftersom jag älskar Rachel ("I'm actually kind of happy about it. Then I don't have to fantasize about what song I'd sing at your bedside if you were in a coma.") tyckte jag mycket om slutet och "The Only Exception".
Jag älskar Brittany och henne one-liners, så det kan ha varit det bästa med avsnittet.


Jag ser också väldigt mycket fram emot nästa avsnitt. Jag var besatt av låten "One of Us" för några år sedan.



P.s. Det här är mitt hundrade inlägg. Crazy.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar