jul i west palm beach [del 4] - juldagen

25 december 2012

Eftersom min värdfamilj är mer eller mindre troende judar trodde jag inte att de skulle fira jul så mycket. Eller skaffa en julgran. Men de gjorde det för någon vecka sen och den är otrolig vacker och luktar så gott. Det gav lite julstämning att ha en julgran i huset.


Julhelgen började med att jag åt frukost med Andrea och sen gick med henne till kyrkan. Vi prövade "swedish pancakes with lingonberry jam" som var hyfsat svenska men det var naturligtvis inte alls gott med lingonsylt på. Servicen i kyrkan var otrolig påkostad som bara Christ Fellowship kan vara (den är så otroligt stor, den kyrkan, för att vara lokal! I sydöstra Florida bara!). Men det var bra. Modern dans och musik och en nästan-rap av bibelstycken och en tjej som sjöng O Come, O Come Emmanuel så fruktansvärt vackert. Och till sist tände alla som satt där (SVINMÅNGA) ett ljus och jag är väldigt svag för ljus. Det var nog höjden av julkänsla under helgen.
Efteråt raderade vi julkänslan genom att vandra runt i en magisk trädgård och se solnedgången på stranden (som jag ska blogga om en annan dag).


Vi kan hoppa över julafton för jag gjorde ingenting förutom att ha ångest över att ge julklappar och se det skruvade slutet av julkalendern och äta massor av pepparkakor, godis och lussebullar. På kvällen lämnade barnen tomtens kakor på en tallrik där de också skrev en önskelista (Batman [video game], Nerf gun, Doll, Makeup, Sonic [video game], Shoes). Liam skrev inte att han ville ha en pet pony. ("..and you need another horse because they can't live alone." "It can live with YOUR pony if you get one!" "GREAT idea." Spoiler alert - varken jag eller Liam fick en ponny.)


Klockan sju imorse öppnades paket och det var som vanligt inte så farligt som jag trott och jag fick VÄRLDENS överraskning när jag öppnade mitt paket i form av en Kindle! Har länge övervägt att köpa en men tänkt att det inte behövs eftersom jag gillar att läsa fysiska böcker... Men det blir perfekt på min 23-dagar långa resa nästa månad (är inte alls orolig över den).


Öppnandet av paket och utspridandet av leksaker var egentligen det enda som hände på juldagen. Ingen speciell julmat (tack och lov) utan jag åt en fancy frukost bestående av ägg och brysselkål på juldagsmorgon och spenderade resten av dagen med att läsa. Kanske för att det inte kädnes så mycket som jul saknade jag den vanliga julen hemma så mycket. Och jag åker hem snart ändå (min sista jobbdag är om 13 dagar!!!!!)

Hoppas alla hade en trevlig jul!

1 kommentar :