morikami museum and japanese gardens

23 september 2012

Förra veckans LCC-möte höll på Morikami Museum and Japanese Gardens. Jag älskar japanska trädgårdar (kanske för att vatten spelar så stor roll?) Vi gick igenom parken och pratade och tog bilder och stannade vi muséet i mitten som visade det modernt liv i Japan. Det konstigaste var väl att de faktiskt använder toaletter med "dusch" istället för toapapper (fast jag vet inte hur vanligt det är).
Det var lite tråkigt väder och vi hann inte till caféet innan det stängde för japanskt te.

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

På kvällen åt jag middag med min värdfamilj (jag äter aldrig med hela familjen förutom när de äter ute. oftast äter jag och barnen samtidigt som jag jobbar) eftersom det var Rosh Hashanah, det judiska nyåret. Den traditionella maten bestod av äpplen och honung, challahbröd, gefilte-fisk (jag vet inte vad det var men det så jätteäckligt ut) och lekach/pound cake till efterätt. Som tur var även grönsaker och sötpotatis (jag åt väldigt mycket bröd). Varför äts inte sötpotatis i Sverige? Ska inte Sverige vara expert på potatis? Eller är det bara jag som inte ätit det innan? Kan dock inte säga att det är så gott. Som en blandning av ananas och morot.
Det var i alla fall min första judiska högtid. Till jul blir det också till att fira hannukah (CHRISMUKKAH)!

Vad många olika kulturer jag tar del av.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar