Stardust - Neil Gaiman

3 april 2011

Emellanåt ser jag en film jag verkligen fastnar för. Och ibland upptäcker jag att den filmen är baserad på en bok. Det är något av det bästa jag vet, eftersom boken oftast är bättre än filmen. Plus att jag kan njuta av filmen genom boken.

Detta hände i alla fall med Stardust, som jag såg för något år sedan. Jag tyckte väldigt mycket om filmen, vilket var trevligt. Sedan upptäckte jag att det var en bok. Oh, joy. Som dessutom var skriven av Neil Gaiman, som jag länge velat läsa.

Books 018

Igår läste jag ut boken. Den innehåller flera av mina favoritsaker: fallna stjärnor, sagor med en skruv och ordlekar. Tristan Thorn är förälskad i byns skönhet, Victoria Forester, och för att få henne hand lovar han att hämta den fallna stjärnan de ser tillsammans. Så ger han sig iväg, igenom väggen som omringar hans by Wall, in i landet Faerie.

Photobucket
[Illustration ur boken av Charles Vess, via]

Boken var även den mycket bra. Den var lite väl kort tycker jag. Jag tror de har lagt till flera karaktärer i filmen. Men jag tycker vekligen om Tristan, den snälla, modiga hjälten, och Yvaine, den sarkastiska hjältinnan. Jag önskar jag hade fått läsa mer om dem.

Det händer hela tiden saker, språket är enkelt och ibland väldigt beskrivande. Det finns med referenser till flera legender och sagor, några vilka tas död på. Och så är den rolig, på ett halvironiskt vis.

Photobucket
[via]

Sedan såg jag filmen igen. Det är såklart några saker jag saknar från boken, till exempel vem Victoria gifter sig med, men annars är filmen superbra. Jag tycker Clare Danes är jättebra som Yvaine och Charlie Cox är väldigt snygg, speciellt efter sin makeover. Fast hans Tristan känns lite dummare.

Photobucket
[via]

Det jag gillar med filmen, som jag inte tror är med i boken (kort minne) är att Yvaine lyser ibland. Det är så underbart uppenbart varför. Jag fattar inte hur Tristan inte fattar det.

Photobucket
[via]

Som sagt, filmen lägger till/expanderar några karaktärer (som Kapten Shakespeare), men det gör inte så mycket. Den är underhålllande. Så om man gillar roliga och romantiska böcker/filmer med fantasy-inslag rekommenderar jag den.

Mitt favoritcitat från filmen är:
"So let me get this straight. You think you know we're going the right way because - and I quote, 'I just do.'"

Yvaine när hon säger det är bara... underbart.


En annan film jag ÄLSKAR som jag önskar var baserad på en bok är Penelope. Bästa filmen någonsin - som jag av någon anledning tycker liknar Stardust.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar