4th of july

14 juli 2012

Äntligen fick jag fira den stora högtiden 4th of July. Egentligen inget "äntligen" där eftersom jag ogillar "patrotism" och USA men det var ändå ett måste för USA. Festligheten var inte så speciell, men tillräckligt lik mina förväntningar/fördomar för att göra mig nöjd. Och det var förhållandevis oprovocerande.


Jag åkte med min värdfamilj till barnens morföräldrar som bor i ett lägenhetskomplex i Riviera Beach, en liten bit norr om West Palm Beach. Deras lägenhet har fantastisk utsikt över vattnet men vi var vid poolen på taket som i och för sig också hade fin utsikt.






Det var bad i poolen, en DJ som spelade country och top 40-musik, (Exempel på blandningen: när fyrkerkerierna började spelade han först Elvis America, The Beautiful och därefter Katy Perrys Firework.) barbeque, beer pong, amerikanska flaggor överallt, efterrätter, corn on the cob, öl och barn som sprang runt och åt glass. Det var som sagt trevligt.







Det jag blev besviken på var fyrverkerierna. Jag antar att jag hade trott att allt skulle vara större i USA, men det var rätt så dåligt med fyrverkerier. De enda som egentligen hade fyrverkerier var "kommunens" publika firework displays, några stycken längs kusten, men jag tror vi var för långt bort för att se dem ordentligt.
Men det gjorde inte så mycket. Det åskade så himlen gjorde sitt för att ljus och livsfara.

1 kommentar :

  1. Jag var i USA under deras nationaldag för några år sedan. Då var jag med familjen någonstans i Los Angeles, och de sköt raketer från något båt ute på havet. Det är en häftig grej att vara med om, just för att nationaldagen är en så stor sak där! Inte alls som i Sverige! :)

    SvaraRadera