sommarläsning del I

4 augusti 2011

Jag har under de senaste veckorna läst många bra böcker, men jag har inte riktigt haft ork och tid att att skriva om dem. Men nu tänkte jag äntligen skriva om några av dem, i en serie innovativt kallad sommarläsning.



En av de bästa böckerna jag läst på länge är The End of Mr. Y. Blev rekommenderad av min faster, och fastän jag sällan vågar lita på andra människors rekommendationer bestämde jag mig för att läsa den. Nån gång. Men så en dag när jag kollade igenom en underbar secondhand-affärs bokavdelning stod den där - på engelska, helt ny. Det var för perfekt.

Det roliga är att boken handlar om en bok som heter The End of Mr Y, som huvudpersonen, Ariel, hittar helt oväntat i en secondhand-affärd. Jag önskar bara att resten av boken var lika verklig. Boken innehåller fysik, böcker, en huvudperson som lever på kaffe och cigaretter, möss och tankar och idéer så fantastiska att de nästan måste vara sanna. Jag blev lite besviken på slutet, men resan dit, det enkla språket och det otroliga innehållet vägde upp det. Jag rekommenderar starkt boken. Den fick mig att vilja läsa fysik igen, och om inte det är en fantastisk bedrift, jag vet inte vad som är.

Ett citat fastnade speciellt;

"Real life is physical. Give me books instead. Give me the invisibility of the contents of books, the thoughts, the ideas, the images. Let me become part of a book. . . . an intertextual being: a book cyborg, or, considering that books aren't cybernetic, perhaps a bibliorg."

och det tillsammans med Ariels desperata önskan att det hon läste var sant, att det var verkligt, att världen var något mer, gjorde att jag föll fullständigt för boken. Det är en bok för bokälskare.

1 kommentar :

  1. Svar: Alfa Antikvariat är verkligen värt ett besök. Hyllor upp till taket med gamla böcker, tillsammans med den där bokdoften.
    Haha, hon kanske har tagit den staden som inspiration eller något :)

    SvaraRadera