girlfriend in a coma

24 april 2010

Idag läste jag ut If I Stay. Den var bra. Emellanåt jättebra. Men på slutet var det ändå något som fattades. Jag tycker om böcker som är "sorgliga". Böcker om döden. Jag kan inte låta bli att jämföra If I Stay med The Lovely Bones (som för övrigt är jättebra, en av mina favoritböcker. Den är så sorglig och lycklig på samma gång. Lite melankolisk, som är min favoritkänsla just nu. Heh.). I båda får man se världen ifrån den "dödas" perspektiv, och hur hon ser sin familj hantera sorgen. Och det finns den där blandningen av nutid och dåtid, hoppen mellan tidpunkter i hennes liv. Jag tycker om det sättet att skriva, fast jag tycker det var bättre gjort i The Lovely Bones. Då var det lite mer slumpmässigt. I If I Stay var det så... - motsatsen till slumpmässigt? Förutbestämt? Whatev's. Kapitlen var uppbyggda på samma sätt och det blev tråkigt i längden. Men en vacker bok, och som den sucker jag är för romantik gillade jag verkligen den delen av boken. Betyg: 4/5

Jag hittade en spellista med alla bokens låtar här. Och tydligen kommer det ut en uppföljare nästa vår! Den heter Where She Went och är skriven ur Adams perspektiv. Och jag tror nästan den är ännu sorgligare. Speciellt eftersom författaren skrev på sina FAQ att hon knappt lyssnade på musik när hon skrev den boken, alls. En tyst bok. Det låter jättebra. Jag älskar sorgliga böcker.


Just nu (alltid) gillar jag Jimmy Eat World väldigt mycket. Jag har hela deras diskografi på iPoden. Soundet är underbart. Men jag kommer alltid tillbaka till Chase This Light - låten alltså, även om albumet är deras bästa, tycket jag. Chase This Light är en av mina favoritlåtar någonsin.



Det var det. Ha en bra lördag!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar