miami [take two]

7 oktober 2012

Förra helgen åkte jag till Miami. Jag har bara varit där en gång och jag kände att jag borde passa på att åka dit när jag bor så nära. Jag är lite besviken på staden; den är inte så trevlig. Det finns inte mycket att göra (förutom vara på stranden) och det finns ingen direkt kärna man kan gå runt i.

Dagen var dessutom fruktansvärt varm (jag skulle ha legat på stranden) och jag spenderade cirka 5 timmar med att sitta på bussar och tåg till och från Miami. Så jag är itne så sugen på att återvända.

Jag tog mig i alla fall dit och åkte till Downtown för att, i ett försök att återskapa förgående söndag, gå på Miami Museum of Art. Det visade sig att det var nästan helt stängt, med bara en temporär utsällning öppen. Detta sades det ignenting om på hemsidan, i muséet eller i receptionen. Som tur var gick jag in gratis. Annars hade jag fått spel i tystnad förbannat världen.

Photobucket
2012-10-07Miami
Istället gick jag runt lite på gatorna vid muséet, ner till vattnet. Det var en rätt trevlig del av staden med några caféer och affärer. Även denna helg letade jag Percy Jackson karaktärer överallt. (Jag bor ju väldigt nära där kentaurerna håller till!) (Herregud jag måste sluta.) Därav Olympia (som inte är riktigt samma sak som Olympus men strunt samma).
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Jag tycker Miami är tråkigt för det är bara palmkantade vägar och stora hotellkomplex. Jag gick till ett omårde som hetter Brickell och där fanns en del intressant arkitektur. Så jag antar att det finns mer än vad man tror om man verkligen tittar.

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Eftesom jag inte gick på muséet gick turen i Downtown väldigt fort så jag hann åka till Coconut Grove, ett område längre söderut. Det skulle tydligen vara ett väldigt grönt och lummigt bostadsområde och det fanns en bokaffär jag ville gå till där, så jag härdade ut värmen och gick runt där. Visst var det grönt, men det var också ett väldigt fattigt område. Vägen till och från tågstationen till Coconut Groves center var lång och gick igenom lite otrevliga områden (jag hatar mig själv för att jag bryr mig. alla jag träffar här så fördomsfulla att det färgar av sig på mig. så fort husen inte är jättestora är det fattigt, alltså OSÄKERT OCH FARLIGT. invånarna där är dessutom oftast inte vita. så ibland blir dessa "varningar" farligt nära rasistiska).

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Coconut Grove centrum var såklart inte alls fattigt; stora byggnader, breda vägar, rent och fint, märkesaffärer och restauranger. Jag tog en paus från värmen inne i bokaffären och tänkte sen gå ner till en park vid vattnet. Men den parken var inhägnad och full av en pumpkin patch festival så det blev inget. Till slut kunde jag gå till tåget och åka hem vilket tog hundra år men jag hade en bok så det var okej.

Photobucket

Slut på det! Nu har jag sett mer av staden Miami och är inte så imponerad. Men stränderna är fina.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar