boklista

21 november 2011

Jag hittade en lite rolig lista på en blogg . Jag älskar att svara på frågor för jag får för mig att de på något sätt kan förklara för mig vem jag är. Men de är ofta lite för generella. Den här, däremot, är enbart litterär.

Senast köpta bok/böcker?
The Scorpio Races

Senast lånade bok/böcker?
The Sandman Volume 4: Season of Mists och Volume 5: A Game of You

Hur många böcker läser du i veckan/månaden?
I år har snittet varit 7 böcker i månaden. Då har jag också läst en del mer snabblästa, som serieböcker och barnböcker. Jag skulle säga att det snarare är ca 4-5 böcker i månaden.

Snyggaste omslag?
Det här var tydligen omöjligt. Jag hittar inga jag gillar bara för att jag letar. Jag är inte ens säker på om jag gillar de nedanför. Jag brukar kunna gå in på en bokaffärs english fiction avdelning och tycka att alla omslag är perfekta.


[via]
Wastelands: Stories of the Apocalypse
[via]
It's Kind of a Funny Story
[via]
Great House
[via]


Bästa inledning?
Jättesvår fråga. Jag tycker inte om inledningar så mycket eftersom böcker är jobbiga i början. Det är antigen för mycket förklaringar, eller för lite. Men. Jag gillar inledningen till Extremely Loud & Inredible Close för den är direkt rolig och sorglig på samma gång. Jag gillar början till American Gods för att jag inte hade en aning om vad som skulle hända och början var så nervös. Jag gillar början av Brave New World för att den var direkt intressant, om än något långtråkig. (Jag trodde att hela boken skulle vara som de första kapitlena. Jag var inte helt emot det.) Jag gillar början av Howl's Moving Castle, men det kan vara för at jag avgudar hela boken.
Det blev bara böcker jag har hemma, eftersom jag var tvungen att läsa lite i början för att minnas.

Bästa serie?
The Hunger Games såklart. Och Harry Potter.

Vilken bok längtar du efter mest just nu?
Längtar inte jättemycket efter någon bok just nu... Men jag ser väl fram emot att läsa Forever, som jag fortfarande inte har läst.

Vilken/vilka bok/böcker skulle du ha velat skriva och varför?
HAHA. Odysseen och Illiaden. Tänk att ha skrivit de första böckerna. Man skulle leva för alltid.
Skämt åsido har jag ingen aning. Jag hade helst skrivit en av de böcker som är - vad kan man säga - intelligenta. För det märks att författarna bakom böckerna vet något om världen och jag vill veta lika mycket.
Ooh - eller en bok som kan göra skillnad, som till exempel Eating Animals och Under det rosa täcket, för de har förändrat mig eller andra.

Föreställ dig följande fasansfulla scenario: Det får bara plats tio böcker i din bokhylla och de är de enda du får läsa resten av livet. Vilka tio väljer du?
Bibeln, Shakespeares samlade verk (på engelska) (det är en bok) (jag tänker mig att jag äntligen skulle ha tid att läsa dem), Howl's Moving Castle, Harry Potter och Dödsrelikerna, The Hunger Games, Catching Fire, Mockingjay, The Perks of Being a Wallflower, A Brief History of Time (eller liknande, av samma anledning som Shakespeare) och en allmän receptbok. Haha.
Jag hade på riktigt jättesvårt att komma på tio böcker. Av någon anledning känns det som ett slöseri att ta böcker jag älskar. Istället borde jag ta böcker som måste studeras. Jag tänker alldeles för mycket på det här.

Det var inte så roligt visade det sig. Det var jättesvårt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar