boklista

5 september 2013

Hejsan! Här kommer en kort uppdatering i form av en lista jag tagit från Bladvändaren

Author you’ve read the most books from:
Utöver typ Astrid Lindgren, är det Neil Gaiman! (Och jag är inte ens klar med Sandman-serien!)

Best sequel ever:
ÄLSKADE Speaker for the Dead (uppföljare till Ender's Game). Sen är The Son of Neptune rätt fantasisk.

Currently Reading:
The Divine Comedy av Dante

Drink of Choice While Reading:
Kaffe! och vin och te.

E-reader or Physical Book?
E-reader när jag åker någonstans annars fysisk bok.

Fictional Character You Probably Would Have Actually Dated In High School:
Som om jag någonsin skulle ha dejtar i skolan. Kanske Peeta? För han är rätt så normal? Person jag skulle vilja dejta är Annabeth för att hon är helt fantastisk och jag är alldeles förälskad i henne.

Glad You Gave This Book A Chance:
Det är så sällan jag blir positivt överraskad av en bok - ofta är det lika bra som jag trodde (eller sämre). Det skulle väl vara A Room of One's Own eftersom jag inte gillade den första boken av Virgina Woolf jag läste.

Hidden Gem Book:
ALLT av Liv Strömquist? Zelda av Lina Neidestam. The End of Mr. Y av Scarlett Thomas.

Important Moment in your Reading Life:
När jag började läsa på engelska (Jane Eyre och Breaking Dawn). När jag gav serieböcker en chans.

Just Finished:
Kvinlighet och erotik av Anne Charlotte Leffler

Kinds of Books You Won’t Read:
Brukar säga massproducerade svenska deckare MEN jag tror jag måste läsa en nån gång. (Tror jag har läst en för länge sen som jag gillade?)
Och SÅKLART böcker om den "hotade manligheten", dieter och The Game.

Longest Book You’ve Read:
Ingen aning. Kanske A Storm of Swords.
Kom på! BIBELN såklart.

Major book hangover because of:
The Storyteller

Number of Bookcases You Own:
En Billy, men den är översvämmad.

One Book You Have Read Multiple Times:
Howl's Moving Castle.

Preferred Place To Read:
På riktigt varsomhelst, men det är att fördra där inga människor börjar prata med mig.

Quote that inspires you/gives you all the feels from a book you’ve read:
Jättelänge var det den här från Mockingjay: “You're a painter. You're a baker. You like to sleep with the windows open. You never take sugar in your tea. And you always double-knot your shoelaces.”
Men jag tror Jellicoe Road slår den: "When it was over, she gathered him in her arms. And told him the terrible irony of her life.
That she had wanted to be dead all those years while her brother had been alive. That had been her sin.
And this was her penance.
Wanting to live when everyone else seemed dead."
Please kmn

Reading Regret:
Alla böcker jag läst för att de är älskade av cirka alla som läser YA och som jag finner jättetråkiga. (Obs det är jättemånga.)

Series You Started And Need To Finish (all books are out in series):
Abhorsen-triologin av Garth Nix

Three of your All-Time Favorite Books:
........
Okej. 3 av favoriterna.
Jellicoe Road - Melina Marchetta
Howl's Moving Castle - Diana Wynne Jones
The Secret History - Donna Tartt

Unapologetic Fangirl For:
Diana Wynne Jones!!!! Älskar Howl's Moving Castle (om någon inte märkt det). Och Liv Strömquist!!

Very Excited For This Release More Than All The Others:
The Dream Thieves och The House of Hades.

Worst Bookish Habit:
Ibland viket jag hundöron men väldigt sällan. Är extremt pedantisk när det kommer till böcker. Största ovanan är kanske att jag knappt vågar röra nya böcker för att en sida eller ryggen eller vadsomhelst kan brytas. Kan knappt kolla på vissa av mina böcker för att de är så fula (ryggen har bryts på ett ställe). Också därför jag föredrar second hand-böcker för då slipper jag den här ångesten (de är redan "förstörda").

X Marks The Spot: Start at the top left of your shelf and pick the 27th book:
The Essential Dykes to Watch Out For - Alison Bechdel

Your latest book purchase:
The Divine Comedy - Dante, Wide Sargasso Sea - Jean Rhys och Doctor Faustus - Marlowe

ZZZ-snatcher book (last book that kept you up WAY late):
The Storyteller

Ålder då du lärde dig att läsa:
Lärde mig aldrig

Äldsta boken du har läst (i originalutgivningsår):
Förutom den jag läser nu (1472!) är det Romeo & Juliet som (enligt wikipedia) först publicerade 1597.

Överst i din olästa bokhög (d.v.s. vilken bok som du inte har läst innan kommer du att läsa härnäst):
Av de böcker jag har hemma är det nog Elin Wägners Väckarklocka. Men det lär dröja - jag måste till exempel läsa Wide Sargasso Sea så fort jag får hem den.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar