rutiner

27 juli 2011


Klockan sju ringer klockan - eller mobilen. Oftast har jag vaknat en minut innan, men ibland rycks jag våldsamt ur sömnen till den där hemska signalen. Jag ligger kvar i sängen och läser mejl m.m. på min iPod, läser några sidor i en bok och försöker vakna. Kliver upp, klär på mig, tvättar mig, sätter i mina linser.

Ungefär halv åtta brukar jag kunna slå på datorn. Där skriver jag 750 ord så fort jag kan - det går ganska fort när jag skriver på morgonen - och läser bloggar. Är jag extra trött eller omotiverad brukar jag titta in på tumblr och i sånt fall lyckas jag inte stänga av förrän kanske kvart över åtta (annars strax efter åtta). Jag packar väskan och plockar undan det jag kan. Tar med boken jag läser och går ner och äter frukost (ungefär halv nio).

Frukost: macka med te eller o'boy eller yoghurt. Jag kan inte dricka kaffe på morgonen, hur gott det än vore, eftersom jag dricker så mycket på jobbet. När jag äter läser jag min bok, och ibland, om den ligger med framsidan uppe, ledig, DN Kultur. För det är svårt att inte bläddra igenom den. Sen, tills jag måste gå till jobbet, läsa, borsta håret, hämta skor, sminka mig om jag orkar.
Sen går jag till jobbet, strax efter nio. Cyklar om jag går själv.

På jobbet har jag inga direkta rutiner. Öppna till halv tio, kaffe innan tio, lunch runt ett. På lunchen äter jag rester eller köper en vegetarisk låda (det finns så otroligt få) och läser eller pratar. Går ut en stund. Först tio minuters promenad, sen sitta ner på en parkbänk med musik och bok. Jag går nästan alltid in på biblioteket bara för att det är öppet och där och fullt av böcker. Sen tillbaka till jobbet. Kaffe igen vid tre eller fyra. Stänga klockan sex. Gå eller cykla hem.

Väl hemma äter jag middag - direkt om den är färdig. Eller så hjälper jag till att laga den eller att duka. Läser mejl och tweets som kommit under dagen. Hjälper till att ta undan maten och är klar ungefär klockan sju. Då är jag för trött för att göra annat än att sätta på datorn, läsa bloggar, tumblrs, svara på mejl, göra andra saker som jag glömmer hela tiden och redigera bilder. Tiden går alltid för fort. Jag försöker alltid stänga av den tidigare. Om jag inte har något mer att göra klockan nio kan jag titta på ett avsnitt av Dr Who. Kanske med en kopp te, för jag vill inte dricka kaffe så sent. Och det är gott att dricka något varmt även om det är varmt ute.
Sen måste jag stänga av datorn klockan tio. Lyckas för det mesta matcha slutet av ett avsnitt då. Gör mig iordning, stretchar. Läser tills jag blir trött, eller tills klockan elva. Vill alltid somna tidigare. Brukar för det mesta bli att jag släcker klockan elva.


Det här är mina rutiner just nu. Jag, allt jag är, strävar efter att hitta de här rutinerna. Och förbättra dem, förfina dem, hinna med så mycket som möjligt. Samtidigt som rutinerna infinner sig, blir jag extremt uttråkad och allt känns fruktansvärt meningslöst. Paradoxen jag är beroende av rutiner som gör mig tröttare på livet än något annat.

3 kommentarer :

  1. Your blog is interesting, has left a great impression.
    Best wishes
    Jonas

    SvaraRadera
  2. Skriver du 750 ord varje dag? Det måste vara på den där hemsidan va? Jag försökte göra det men lyckades bara i tre dagar. Hur hittar du något att skriva om? Blir så nyfiken x)

    SvaraRadera
  3. det var ett fint inlägg

    SvaraRadera