tre mini-recensioner

1 maj 2013

Moranthology
Moranthology - Caitlin Moran
Moranthology är en samling av Morans krönikor hon skrivit för The Times (bland annat?) Det mesta är svinbra men några krönikor tyckte jag inte tycker om - och antagligen märks det mer för att resten är så bra. Underligt nog är det texterna om feminism jag har svårast för. Det liknar lite för mycket en sorts feminism jag har väldigt svårt för - att kvinnor och män är olika och det bara ÄR så. De är för det mesta rätt roliga, men när det står något som 'en kvinna skulle veta vad jag ville säga med min outfit bara för att det är vårat språk' har jag svårt att svälja det. MEN jag var tvungen att hålla mig från skratt på tåget ofta, jag fick tårar i ögonen av hennes personliga berättelser om sin uppväxt och jag blev så arg arg arg när jag läste hennes försvar av välfärden (hur kan någon vilja avveckla den?) Det fanns en krönika om bibliotek som blandade allt av det och som var helt fantastisk.

Charmed Life (Chrestomanci, #1)
Charmed Life - Diana Wynne Jones
Jag läste nyligen om Howl's Moving Castle (Det är förresten May Day idag, dagen då Sophie och Howl träffades för första gången!) Det är en av mina alla bästa böcker. När jag läste ut den igen kände jag mig tvungen att läsa ALLT Diana Wynne Jones har skrivit. Så jag började med hennes Chrestomanci-serie. Charmed Life handlar om en kille som heter Cat som lever i en värld med häxkraft och trolldom med en hemsk syster och inga föräldrar. Den var mycket bra. Rolig, söt, magisk, smart och lätt att läsa. Dessutom fanns parallella världar med - precis som i Howl's Moving Castle - vilket gör det lättare att tro att det är verkligt. Eftersom det händer i en parallell värld så behöver jag bara komma på hur kan jag ta mig dit. (Fast jag skulle hellre ta mig till Ingary, Sophie och Howls värld.) Det finns ytterliggare sex böcker i serien som jag ska ta mig an senare.

All I want for christmas is planekonomi
All I Want For Christmas is Planekonomi - Sara Granér
Sara Granér gör jättebra, ofta roliga och mycket smarta serier om bland annat politik och feminism. Den här handlade mycket om Alliansens politik och kapitalism och skuldbeläggande och den var som vanligt jättebra. Trots att kritiken inte behöver vara något nytt, lyckas hon hitta nya roliga sätt att förmedla den.

[via galago]